fredag 27. april 2012

Pakke i posten

Jeg fikk pakke i posten.  Gøril, som har bloggen "Med pinner og garn"  sendte meg et par pulser hun har laget.  

Jeg så et bilde av et par hun hadde laget inne på bloggen hennes og skrev sporenstrekst en mail hvor jeg tagg og ba og var villig til å love hva det enn skulle være hvis hun kunne lage et par til meg også. Jeg tror jeg til og med tilbød meg å komme hjem til henne og  vaske kopper i et helt år.

    



 Snille Gøril sa ja og mente at vi kunne bytte litt håndarbeider, hun hadde oppvaskmaskin forsto jeg.

Har dere sett noe så lekkert?   Og ikke lager hun noen hastverksarbeider, det er både sant og visst. Det er så nydelig utført arbeid at jeg blir nesten litt satt ut.  Så hvis noen ser noen som går rundt i pelspulser midt på sommeren så er det bare meg som ikke kan vente til vintern.


 Det har regnet litt den siste tiden og det ble litt kjøligere.   Men altså,  regn som stopper opp innimellom regner jeg  (hahahah, den var god)  ikke som regn.  

Skotsk regn regner hele tiden, dag og natt, døgn etter døgn, uke etter uke.   Regner her er bare koselig det. 
Rett bak husene her er det et friluftsområde hvor det er fint å gå tur.   Men jeg lurer virkelig på hva trærne her driver på med. 





Kan man si at trær slanger seg?  Jeg tror det må være Ents.   Fra Hobbiten dere vet.  Trevoktere. De ser ut som trær, men oppfører seg omtrent som folk - om enn noe langsommere.

Paret til høyre her er i hvertfall forelsket.

Det er en Ents versjonen av Rodins "Kysset", det er jeg helt sikker på

 

Pusifer har ikke vært så bra, hun fikk nok et epeleptisk anfall og selv om hun er ok igjen nå så er hun litt matt og sliten.  

Her ligger hun på badegulvet med varmekablene og prøver å bli varm på maven, ryggen og oppå hodet på en og samme gang. Det er ikke mulig faktisk, men vil hun høre på fornuft?  Nei.







Ellers så har jeg moret meg veldig med å hekle.  
Oppskriften på disse fant jeg på bloggen; Fru Madsens nørklerier. 
Der ligger det andre, morsomme oppskrifter også.  Ugler galore.

De er jo heklet i en fei og alle har jo bruk for nøkleringer.   Skikkelig gøyale syns jeg de ble.





Disse kommer fra Olavas verden.

På bloggen hennes ligger det både oppskrift og tutorial.   

Mens jeg drev på med den andre rosen slo det meg at "dette kan jo egentlig bli til et teppe", men etter flere glass kaldt vann og en magnesiumtabl.  klarte jeg å roe meg ned.   Det er jammen meg  lett å la seg rive med.  Rett og slett skummelt.

Nå har naboen under her sendt hjem gjestene sine.  Han er veldig ung og nyinnflyttet har jeg forstått og det har han feiret ettertrykkelig hver helg.   Musikken på full guffe og allsang av alle krefter.   Og hva spilles?   Jo, Knutsen og Ludvigsen.   Da kan man jo ikke bli sur.  Det går ikke an å kjefte på ungdommer som synger "Kanskje kommer kongen" . Men nå ble det i hvertfall stille og da tar jeg natten. 








23 kommentarer:

Sonja sa...

Pullsvarmerne var nydelige.Skjønner godt at du ønsket deg sånne.
Nå har jeg akkurat vært på Drops en times tid for å se om jeg kunne finne noe små-fint å hekle. Akkurat ferdig så finner jeg masse fint her hos deg.

Sov godt.

Helena sa...

Flotte håndleddsvarmere, dom kan du godt bruke hele året. Morsomme ugler, kanskje du skal stå på torvet og selge? velgjort håntverk er populært. Håper Pusifer blir varm på maven, og at varmen kommer til dere. Slitsomt med en høylytt nabo, du får kjøpe øreklokker mot støy.
Ha en riktigt fin helg, nå er det ikke lenge til 17 mai...

mormonsen sa...

Ja, dette var en ny variant av pulsvanter, og de var virkelig fine. Og ser at du virkelig er i støtet med hekling. Jeg har ei svigerniese (heter det det når noen er gift med nevøen?) som hekler såne fine rosetter og pynter julegaver og andre presanger med. Nå fikk jeg ideen å lage sånne nøkkelringer til samme bruk. Da kan jo mottakeren bruke pynten etterpå. I familien er vi jo blitt så miljøbevisst, så vi bruker bare gråpapir til innpakning. Så da er det kjekt å pynte litt. Jeg skal også prøve meg på en nøkkelring. De var fine, og av en slik størrelse at jeg kan ha et håp om å bli ferdig. En hjertelig god lørdagskveld til deg:)

Unknown sa...

Så mye småfint du har laget. Er enig med deg at de var flotte håndvristene. Håper på sol og finvær nå så de må nok vente til neste år. Ønsker deg en fin helg. :))

Tovepia sa...

Skjønner du falt for de pulsene, de var nydelige!
Artig og fint heklearbeid også. Godt du tok pillen din, for et slikt teppe hadde blitt litt av en jobb...men du så fint:O))
Regn og blest her også, men kanskje blir det bedre?
Nyt helga i eventyrskogen, klem fra mæ;)

A Foreigner in Italy sa...

Utrolig lekre pulser! For din del håper jeg det blir en kald sommer på sørlandet - så har du ihvertfall unnskyldning for å bruke dem ;-)

Og Pusifer er jo bare bedårende i sitt forsøk på å varme hele seg på en gang. Lett og se at han nyter livet på badegulvet!

Når det gjelder regn så høres det ut som det skotske er helt likt det bergenske... Og jeg må innrømme at jeg noen ganger savner det bergenske regnet. Mest av alt de gangene det er 45 grader i ukesvis her i Italia.

Lo godt da jeg leste om ungdommene som sang "Kanskje kommer Kongen". Helt umulig å kjefte på dem da.....

God helg til deg!

Gørill sa...

Hei Ruth! Så hyggelig ar du likte pulsvarmerene! Jobber med et innlegg om byttehandelen selv, men må ta noen flere bilder! Det kommer! Nå nyter jeg helgen på hytta. Du får ta dagene til hjelp med sovingen! Snart er det jo også slik at en ikke kan sove bort sommernatta. Morsomme nøkkelringer, og jo, det kunne ha blitt et lekkert teppe. Men det finnes mindre ting å bruke dem til, en pute f.eks.hvis du synes det ble vanskelig å stoppe etter to stk! God helg til deg!

Sidselsidserk sa...

Heldiggris:-)) Gøril er kjempeflink og riktig som du skrivet, det er kvalitet over arbeidet.
Ha ei flott helg - her skinner sola og det er deilig.

Ati sa...

Du greide det en gang til i kveld at jeg tok på smilebandet. Du skriver alltid morsomt, selv når det ikke er morsomt. Man skal jo sove om natta når naboer har fest også. Liker denne nøkkelringer veldig, takk for linken. Håper pus blit snart frisk igjen. Ha en fin helg videre. Hilsen, Ati

Helle sa...

For noen lekre pulsere. Har ikke sett den varianten før, og ble ganske imponert. Skjønner godt om de må benyttes før vinteren.

Synes du likevel er forståelsesfull for din unge nabo. Selv har vi hatt flere helger gjennom det siste halve året med ungdom som er alene fordi mor har funnet seg en ny kjæreste. Husbonden og jeg har trukket jakken over pysjen mer enn en gang for å si i fra at nok er nok. Nå ser det ut som om mor er hjemme i helgene igjen og krysser fingrene for at det er slutt på "dunk dunk" - ingen Knudsen og Ludvigsen her - til morgenkvisten en stund.

Tonje sa...

Skjønner godt at du bare måtte ha de pulsvantene! Lekre var de!
Artige trær dere har... måtte le litt av det "forelskede paret"...
Ha en fortreffelig søndag.

Livet i Nord sa...

Så lekre og helt spesielle! Skjønner godt at du er villig til å sette himmel og jord i bevegelse for å få sånne. Heldiggrisen:)
Klem og fin ny uke til deg!

wigdis sa...

Lekre pulsvanter og at de er nydelige å ha på det vet jeg. Svigerinna min lager også slike og hun har lovet meg et par. Finnes ikke noe nydeligere å ha rundt håndleddet.
Så flotte bilder du har tatt av trærne og "kysset" der tror jeg faktisk de bedriver helt andre ting :)
Stakkars Pusifer, håper hun blir bedre snart. Det er så vondt når kattene er syke. Stor kos til henne.
Jeg ble også revet med av alle hekleteppene som foregår rundt omkring på nettet og jeg har heklet 3 lapper, men jeg tror det blir med det.
Håper du får en flott uke.
klem

Muffin sa...

Gratulerer med fine pulsvarmere! Og jeg fikk lyst til å gå i gang med hekleprosjekter også, etter å ha sett dine artige heklerier, fint og fargerikt! Ønsker pusen god bedring, du kan henge over henne en varmelampe så får hun varma hele seg samtidig. Ha det fortsatt fint i Stavanger, og PS her nord har vi nesten bare sånne kronglete trær.

LivM sa...

Slik er det med snille piker, de får det de ber om har jeg hørt :-) Lekre var de i alle fall. Her skinner solen og bjørka blomstrer, men det går heldigvis relativt bra. Håper du får en strålende mai!

Spinster Beth sa...

What cute little monsters!! And the kitty :-).

Anonym sa...

Helt klart ent'r! våryre sådanne! :)

Unknown sa...

Hahahaha! Dette var morsomt skrevet, kooooste meg gjorde jeg:-) Særlig gøy var avsnittet om Ent's og Rodin og regnet.

Takk for et muntert øyeblikk!
Ruthe

Ps! Fint navn du har;)

sipusa sigrid sa...

Merkelig hvor elendig man blir til bloggreiser naar man ikke har blogg selv mer. Min ble plutselig slettet, ikke merket jeg det heller for jeg var blitt en treg blogger.

Men jeg har tenkt paa deg flere ganger og endelig tok jeg meg sammen og fikk kommet meg hit! Har lest helt til utreisa fra Skotland og litt mer, snart begir jeg meg enda lengre bak i tid:-)

Saa hyggelig aa se Pusifer igjen, godt hun kommer seg. Min Pusemor har samme smak for varmt badegolv, Knerten er mer skeptisk, han vil helst kunnekomme seg fort ut.

Stilige hekleprojekter! Har aapnet bloggen i ny fane og skal utforske, spennende! Kjenner igjen tanker om teppe og innsikten i at det ikke er saa lurt;-)

Dukkene er ogsaa fine, men har min egen filledukkemodell og trenger ikke andres. Lenge siden jeg har laget en, lager de en og en til folk som trenger en dukke. Det kan skje alle. Min soster fikk en naar hun dro til Berlin for aa studere.

Skikkelig synd med genserene som maa kastes. De kan ikke toves og syes om heller?

Ellers har du strikket og heklet masse fint, og skriver like bra som du pleier. Det var et kompliment ja;-D

Fikk ellers skikkelig lyst til aa ta en liten tur mot vestkysten av Norge, er det noen bra garnbutikker der mon tro?

Gørill sa...

Hei på deg!
Ikke tenk på å lage noe innlegg om skiltene mine, jeg lager noen med "nøytrale navn! til fotografering etter hvert!

Spurven sa...

Hei, eg håper du fremdeles har det fint i moderlandet :-)
Med trær som slynger seg og regn som nesten ikke stopper og livlige naboer, høres du ikke ut for å ha det kjedelig.
Hvordan har Pusifer det, da? Sånn varme gulv er både nyttig og behagelig, i sånn tilfelle av akutt kalde føtter og krampete pusekattmager.. ;-)

Du har som vanlig laget mye fint, særlig de Icebreaker-sokkene fra Bittami synes eg er flotte - og dukkene laget med masse tålmodighet er små vesener allerede, ser eg. Og de pulsene snakker eg ikke om - det gjør nok godt for stive ledd.. :-)

Nå venter jeg spent på neste innlegg fra deg, Ullhedina :-)

Klem fra Spurven

Hannesol sa...

Hei Ruth :) har ikke fått vært innom her på en eeevighet, men har fått med meg at du har flyttet til gamlelandet. Velkommen tilbake og så hyggelig å lese at du koser og 'norsker' deg som du sier :0) Leit å høre at Pusifer ikke er helt i slag, håper det ordner seg! Ha en hyggelig St.Hans-feiring!

mimouna sa...

Så fine de pulsvarmerne var. Må følge linken din og se mer tror jeg. Ellers har jeg smilt meg gjennom hele innlegget. Bortsett fra Pusifer som er syk da. God bedring til pusen og god sommer til dere alle. :)