fredag 2. november 2012

Veskedilla



Jeg har fullstendig dilla på vesker.  Det er bare sånn det er og jeg legger ikke skjul på det.  Noen laster skal man jo ha,  ingenting er så kjedelig som de som er perfekte.  Ikke sant?  Jeg har alltid hatt angst for å være for perfekt. 

Lastenes sum skal være konstant har jeg hørt og da syns jeg man bør bestrebe seg på å ha  laster som er relativt ufarlige for liv og helse.   Jeg kunne jo fått det med fjerllklatring for eksempel eller følt for å hive meg ut fra høye broer med et tau festet til anklene.  Det er mange som driver på med sånt.  

Eller jeg kunne ha begynt med snus.  Tenk på det. 

Vel, her på forsommeren engang kjøpte jeg meg en veske jeg fant i en ny nettbutikk.   Huldras Garderobe het den. 

Vesken er lekker, laget i tykt og deilig skinn og den har jeg brukt  i hele sommer.


 Som noen av dere vet så leier vi en møblert leilighet her i Stavanger og selv om den er både pen og komfortabel så er det litt rart ikke å ha noen av sine egne ting rundt seg.   Jeg tenkte jeg kunne kjøpe noen hvite duker og stakk innom en bruktbutikk for å se hva de hadde av sånt der.


På et bord sto det en veske.  Jeg studerte den litt ekstra og så den var av skinn og jammen hadde den ikke et logo også. LV sto det, diskre nederst.

 Nå er ikke diskre det jeg forbinder med Louis Vuitton sine vesker, men de skulle ha 250 kr. for den og dermed ble den med meg hjem.  Vesken så nesten ny ut og lekker var den også.


Da jeg kom hjem tittet jeg litt rundt omkring på nettet.  Jeg tenke jeg skulle sjekke om vesken muligens kunne være en Louis Vuittonveske.  Det er jo mulig at de hadde en diskre periode før de begynte å skrive logoen sin overalt der de kan komme til.





Og vet dere hva,  det hadde de jammen meg.   Jeg fant en  brukt en til salgs på et amerikansk nettsted.   
Der var den solgt for 1.020 dollar.   Det er sånn rundt omkring 5.800 norske kroner det.   Hva syns dere om den?  Burde jeg ta den med tilbake til butikken?  Næ!  Ikke tale om. Den er MIN!!


I dag fikk jeg pakke fra Huldras Garderobe igjen.  De hadde hatt en utlodning på Facebook.  Den som trykket "Like" på linken deres kunne vinne en lommebok.  Og den vant jeg. 

Lekker sak i krokodilletrykk.  Så nå er jeg  gjennomført stilig i veske og tilbehør-sektoren om ikke annet.   Jeg skal begynne å gre håret hver dag heretter.  ;)





Alle som ikke er like heldige som meg kan jo stikke innom Huldras Garderobe og ta en titt der.  De har et praktfullt utvalg av lekre vesker,

Lenken er HER.

Om det er flere enn meg med veskedilla og som faller for fristelsen så kan de bruke koden "rblogg" og få 15% avslag om de bruker mere enn 1.000 kr. 





Strikket har jeg også.

Dette mønsteret er et gratismønster på Ravelry og heter Bird and Vine.

Det er oppskriften til Endpaper Mitts av Eunny Jang som er brukt på selve vanten, men med et annet mønster. Link til Endpaper Mitts  HER.

Garnet er Drops Baby alpaca silk og jeg strikket på pinner 2.5mm. Jeg må ha votter og hansker som sitter på hånden og det gjør disse.

De er egentlig halvvanter, men jeg følte for fingre.

7 masker fra hver side (14 tilsammen) og så plukket jeg opp 3 på hver side, altså mellom fingrene (tils. 6 masker) bortsett fra lillefingeren hvor jeg hadde 14 masker og plukket opp 4 en gang.

Sånn, nå skal jeg redde rosene fra katta, pakke inn veskene i posene sine, drikke et glass med vann og så skal jeg gå og legge meg.   God Natt!!







16 kommentarer:

Randi sa...

Gratulerer med veskevarpet du gjorde i bruktbutikken!!

Ha også et snev av samme sykdom, altså dilla på vesker,
men min største last er uten tvil SKJERF.
Ikke tykke og stikkete skjerf, men tynne og lette i alle varianter og farger. Til stadighet dukker det opp skjerf både her og der som jeg hadde glemt at jeg hadde. Våger ikke samle sammen alle for antallet er nok myyyye større enn jeg vil innrømme;)

Nå skal jeg kose meg med en god kopp te mens jeg titter innom Huldras garderobe..
Ha ei fin helg!

Anonym sa...

Grattis!! Det var jammen litt av eit veskevarp:)
Har ganske dilla på vesker eg og, men er rimelig flink å begrense meg...
Mi største last er nok ...sjokoladen, sjøl om det har vore lite av den siste vekene (Ufrivillig)
Ser ut til å vera MYKJE sprett i den lille hårballen som du adopterte:) Men bare vent, små hårballar veks og til...så du skal ikkje sjå vekk ifrå at du har ein ny samtalepartner ang garn, sånn på sikt:)

Klem frå Trultemor

Gørill sa...

Innimellom skal man ha litt flaks!Sånn er det bare! Er svak for vesker jeg også! Og nok et par med lekre vanter, skal du starte utsalg snart kanskje? Ha en fin helg etter hvert!

♥ Gamleheksa ♥ sa...

Wow, for noen kupp du gjør :) Jeg er nok ikke på ditt nivå når det gjelder vesker, ikke i strikking heller, men har nok så jeg klarer meg ei stund for det ;)

God helg!

Sylvia sa...

Så morro at akurat DU fikk tak i den veska, verdt tusener! Det er jo slikt man bare hører om at andre opplever (nå gjør jo jeg også, det da...he he, men morro at det var deg!)
Heldigvis har jeg ikke veskedilla, men buksedilla. Har skapene fulle med bukser. Enda så kjedelig det er å prøve bukser. det er meg, det vettu! ;)
Ellers går tørktrommelen jevnt og trutt her hos meg nå, etter at du tipset om å tove ullplagg med den. Jeg har jo så mye for store strikkede plagg. takker for tipset.
Ønsker deg en riktig god helg, Ruth. Og klem fra meg.

ANNEPÅLANDET sa...

Du godeste, det var litt av et veskekupp!! Min erfaring er at Fretex har blitt ganske gode på å prise seg høyt etter hvert, men vesker kan de ikke ha særlig greie på i din lokale Fretex-butikk. Flaks for deg!

Utrolig mye fine votter og vanter du har strikket i det siste! Jeg lukker øya og gjør hva jeg kan for unngå å bli overinspirert. Ønsker deg en fin helg!!

Og du, tror du ikke at Trolleri får mer sansen for garn med alderen? Er det ikke med katter som med mennesker da tro?

Elsa sa...

Gratulerer med vesken, det var litt av et varp.
Ble så glad av å lese at det er flere som har veskedilla. Jeg er helt hekta.
Og hver gang jeg er på Kreta , ja så kommer jeg hjem med en veske i bagasjen. Ja, det hender det blir to også. Og jeg må tåle litt godmodig erting fra resten av familien, særlig hver gang jeg presiserer at nå skal jeg ikke kjøpe flere vesker.
Jaja, noen laster skal man ha....

Helle sa...

Oi, nå var det plutselig mange innlegg jeg ikke hadde fått med meg. Du har ikke vært så rent lite produktiv med å strikke votter og vanter.

Grattis med lekker lommebok,det aner meg at den butikken kan være livsfarlig for de med veskedilla...Men desto morsommere med LV-kuppet du gjorde. Flott og standsmessig er du nå i alle fall, og godt kledd på hendene.

wigdis sa...

Akkurat det med å ha dilla på vesker kjenner jeg meg igjen i. Det er herlig med flotte vesker og sko. Skal si du har gjort et skikkelig varp med den LV vesken din. Jeg ser også etter vesker på loppis og bruktbutikker, men foreløpig har det stort sett bare vært plastvesker :) Noen lekre 50-talls vesker har jeg funnet og noen lenger tilbake i tid også.
Jeg har nettopp kommet hjem fra ferie i Marbella området på den spanske solkysten og siden det var dårlig vær hele tiden ble det mye butikktitting. Der var det mye flotte vesker kan du tro, alle kjente motehus fra Dior og nedover. Tror nesten bare det var Viviene Westwood jeg ikke fant og for noen sko og vesker de hadde, men med de prisene så ble det med vindusshopping. Uansett så var det fantastisk å se hva som fantes. Det er jo en glede bare å se hva som kan lages.

Spinster Beth sa...

Baby-alpaca-silk blend sounds like a fabulous yarn to knit with. The gloves are lovely :-)

sigrid/sipusa sa...

Wow! En veske jeg likte fra LV!? Ikke til å tro! Du har visst gjort litt av et kupp, moro:-D
Jeg er ikke så veldig veskete, og det er fordi jeg er et surrehue. Nemlig: hvis jeg har for mange vesker kan du banne på at lommeboka ligger i den som ble igjen hjemme. Så dermed det så:-P

Veldig fine hansker. Må være superdeilige å ha på med det myke garnet! Har faktisk et par sokker i det, men de er strikket på 1.5mm pinner og med dobbelt hæl: holder som bare det gjør de også! Var et "tøff-i-trynet" prosjekt: jeg spurte nemlig om de hadde 1.5mm pinner på Tjorven, og sannelig hadde de det så dermed satt jeg i saksa;-)

Sonja sa...

Vesker...ooo stjerner i øynene. Men nå er det så fullt på knaggen bak døra at vi snart må Åle oss gjennom den. Mer av sorten er det i kjelleren også. Kjempefin den du har jøpt med " merke".

Anne (Moseplassen) sa...

For et kupp!
Nydelige vesker, både den røde og den grå. Jeg er nok ikke like veskeopptatt som deg, men det er mest fordi jeg ikke finner perfekte vesker til priser jeg synes er akseptable. Lenken din var interessant, nå skal jeg titte litt der og se hva jeg kan finne :D

- god helg!

LivM sa...

Må jo smile litt da når jeg ser vesken din, for min er jo like fin som din :-) Så heldig du var som vant lommebok da og som gjorde det knall veskefunnet! De har mange lekre vesker bare litt synd at de er så dyre. Jeg skulle så gjerne hatt en sort veske, men vi får se ! Ha en super førjulstid! Stor klem!

Gørill sa...

Ha en strålende fin jul Ruth! Håper alt er vel med deg og dine!

Randi sa...

Ønsker deg og dine ei riktig god jul.