mandag 21. april 2008

Sokker i kontstrikk

















Jeg fikk strikket ferdig sokkene mens jeg var i Aberdeen. Mønsteret står Lillefix
for og det finner du i bloggen hennes. De var faktisk skikkelig morro å strikke. Skjønt, jeg strikket ikke i to farger, men jukset litt med flerfarget garn. Det er en absolutt fordel å kunne strikke "baklengs". Hadde jeg måttet snu for hver omgang hadde jeg nok ikke funnet det like morsomt.

Og så er det "garnfangsten" min. Kun en butikk i Aberdeen som selger garn. Det er bare en i Glasgow også, så vidt jeg vet. Samme butikken egentlig. John Lewis. En sånn Steen og Strøm affære. Jeg hadde lovet meg selv dyrt og hellig at jeg ALDRIG skulle handle der, men hva gjør en stakkar?

Jeg var innom John Lewis i Glasgow her før på vinteren. Det plaskregnet, det var kaldt og jeg hadde vondt i bena. Jeg karret meg opp rulletrappene til garnavdelingen som ligger bortgjemt helt bakerst, satte meg ned ved et bord der og bladde litt i noen mønsterbøker. Så kommer det et damemenneske med utseende som en spissmus bort til meg - "Disse mønstrene er beregnet på unge" så hun "de klassiske mønstrene finner du der nede" og peker nedover reolene.
Min humoristiske sans hadde forlatt meg forlengst på det tidspunktet og jeg tente på alle pluggene. "Trenger man aldersbevis for å handle her?" fikk jeg slengt utav meg før jeg hinket ut igjen.
Det tok flere dager før jeg kunne le av det. Alle andre fant det jo selvfølgelig ustyrtelig komisk, selv når jeg stod der og var såra og vonbroten - eller muligens fordi jeg var såra og vonbroten. 55 år er da ingen alder? Er det vel? Men kanskje jeg ser utrolig mye eldre ut? Og da er det jo enda værre.

Jentene i butikken i Aberdeen var hyggelige nok de. Men den ene kunne fortelle meg at de hadde ikke så mye utvalg fordi - " det er jo egentlig ikke så mange som strikker". Så det så. Det blir vel kanskje en genser til Dear Husband av det garnet der. Jeg tror det strengt tatt er sokkegarn, but who cares?
Det mørkebrune fant jeg faktisk på en sånn charity shop. En blanding av ull og mohair. Kan sikkert brukes til noe det og. Jeg hamstrer bøker fra sånne butikker nå jeg er ute i sivilisasjonen, og av og til finner jeg andre ting også. Av og til finner jeg ganske mye. Jeg elsker markeder og charity butikker når sant skal sies.

1 kommentar:

Anonym sa...

Så kule de sokkene ble!!! Jeg tror jeg må få gratulere deg med det første paret med Lillefix-sokker, for jeg har bare halvannen sokk ferdig enn så lenge. Hmmm... Så gøy at noen kan bruke mønstrene mine. Nå kommer jeg til å gå og smile resten av dagen :-D