søndag 16. august 2009

Kort og grei frisyre

Det var jo meningen at jeg skulle siviliseres og hårklipp var planlagt.
Jeg bestemte meg for at friserdame ikke var godt nok. Jeg ville til Stylist.
Jeg var så inderlig lei av håret mitt. Jeg har hatt samme frisyren i ualmindelige tider og den norske museblondheten som utdeles til så mange av oss ble blondere og blondere. I striper som jeg absolutt ikke har bedt om. Så jeg bestemte meg for at noe drastisk måtte gjøres.

Så Stylist ble det. "Kort" sa hun. "Det må være kort." Jeg prøvde å forklare at jeg sto sist i køen da hårvirvler ble utdelt og fikk alle de som ingen andre ville ha. Midt oppe på hodet har jeg to, en i luggen, en langt nede i nakken og en bak ene øret og kort hår stritter alle vegne på meg.
Hun smilte litt; " Nå for tiden har vi stylingprodukter" sa hun, ". Jeg skal vise deg hvordan det gjøres".

Jeg ble litt glad for at hun skjønte sånn helt av seg selv at jeg er født like før den yngre jernalder og til tross for at jeg da har levd i flere hundre år ikke har fått meg meg noen ting. Det tar alltid så lang tid å forklare alt det der.

Så kort ble det og farget i en nydelig karamellfarge. Og stylet. Først må jeg altså ha i en krem som får opp volumet, ja for det er så tynt og nordisk det håret mitt. Aha, sier jeg. Hårskum! Jeg måtte jo vise at jeg har litt peiling. Men nei, dette var visst noe helt annet. Og så var det noe som jeg sverger på er akkurat det samme som man bruker for å feste glasset til vindusrammen med. Men denne var ikke testet på dyr og måtte gnies inn i håret. Så var det voks som skulle inn i tuppene og en gele som skulle strykes over hele håret for å få det blankt siden all den vindus-kittet gjorde at det ble matt. "Vil du ha litt hårspray?" spurte hun og jeg sa "ja takk" med en eneste gang. Jeg ble faktisk litt takknemlig, hårspray vet jeg da i hvertfall hva er.

Hun ville selge meg alle produktene, men siden selve klippen og fargingen kostet omtrent det samme som statsbudsjettet til et lite afrikansk land tenkte jeg at jeg må da få dette billigere på Boots.

Jeg var litt redd for å gå ut av salongen. Enn om det var vind og håret brakk? Eller regnet? Himmel og hav, med alt det bygningsmaterialet i håret ble det vel til sement. Men det gikk bra. Heldigvis.

Jeg brukte så mange penger på Boots at de ga meg en hel toalettmappe med kremer og kosmetikk!! Den inneholdt bl.a. en neonblå eyeliner og den skal jeg søren klype meg bruke siden verden er sprøyte gal uansett. Hvem kunne ane at kort og grei frisyre kunne bli så inne i hampen dyr i drift?

Og TID. Det blir vel mindre strikking på meg fra nå av. Jeg kommer til å bruke flere timer foran speilet hver dag. For gjør jeg det ikke så strutter håret mitt i alle himmelretninger uten hverken mål eller mening.


Jeg syntes at jeg ble så tom rundt hodet etter at
alt håret forsvant at jeg tok en tur innom Annie Mo's. (Favorittbutikken min i Aberdeen.) Og der fant jeg øreringer som ga meg litt av likevekten tilbake.

Men neste gang så går jeg til vanlig friserdame. Det er ganske så sikkert. Jeg har rett og slett ikke nerver til å bli Stylet.

Jeg fikk kjøpt meg bittelitte grann garn mens jeg var der også.




Litt Kidsilk og litt ull. Jeg vet ikke hva det blir av det enda. Julegaver kanskje?

Jeg skulle strikke Pomatomus sokkene mens jeg var der hadde jeg bestemt. Men det gikk dårlig og sent.




Så mye mønster går dårlig sammen med venninnebesøk. Vi ble sittende oppe halve natten, skravlet og drakk litervis med kaffe mens mønsteret ble bare tull. Jeg måtte rekke opp igjen.

DH tok tilflukt ute på kjøkkenet med laptoppen og en boks med øl. Han var sikker på at vi kom til å snakke om "kvinnegreier" og det (hva det nå enn er) ble for mye for en sart mannesjel.

Jeg spurte ham om han syntes jeg ble fin etter hårklippen. Jeg syns du er like fin bestandig, jeg - sier han og da fikk han jo skjenn selvfølgelig. Like fin - når jeg har gjennomgått alle mulige og umulige ydmykelser og brukt en liten formue på håret mitt! Det går bare ikke an. Så nå går han rundt og forteller alle som vil høre på at han ikke skjønner seg på kvinnfolk.

Men vi var alle enige om at det hadde vært en hyggelig tur. ;)

18 kommentarer:

Litt om alt sa...

Må jo si at ett bilde på det stylede resultatet hadde vært morsomt...
(og så våger jeg påstanden at hårskum og hårspray klarer seg for å få til ett resultat)
Herlig lesing(som vanlig) :)
Klems

Merete sa...

Ha-ha! :-D Det er dyrt å ha kort hår ja, det skal være visst. At det krever både tid og stylingkunnskap er en hemmelighet som du nå er innviet i. Også må man ofte til frisøren for å holde det sånn noenlunde. Blant ungdommen er det gutta som strir mest med klipp, produkter og styling, mens jentene flagrer med sitt lange hår.

Men du skrev ikke noe om du synes du ble fin selv? Likte du forandringen? :-)

Sylvia sa...

Hallåååå......fin på håret, helt sikkert!!! Men frisørene rister på hodet av oss, siden vi lærer å style håret på nytt hos dem, og fortsetter hjemme på den samme gamle måten. Derfor ser vi "like fin" ut hele tiden, frisør, stylist eller hva!!
Min stylist sluttet. Han var fabelaktig, og nå virrer jeg til den ene salongen etter den andre, og ser "like fin" ut all the time, sukk. Jeg vil være "stilig" og "tøff" på håret, jeg, og det skal helst ta sånn 2 minutter. Mer har jeg ikke tid til!
I dag regner det ikke, men blåser ute. Kjempefint for klesvasken min!!

Trultemor sa...

Ååå som jeg ksoer emg med innleggene dine, sitter her og smiler stort av vindusskum/kitt og neonblå eyeliner til en gal verden,......og typisk mannfolk!
Skulle gjerne! ha sett bilde av ditt nystyla hår;)og øredobber med likevekt (eller det ga likevekt var det vel, hehe)
Godt å ha deg tilbake!

Lattermild klem

Birgitta sa...

Låter jobbigt med stylingtur. Jag går allt till min vanliga frissa och får lite slingor i olika färger när jag klipper håret. Och sist fick hon byta frisyr på mej och det var skönt på sommaren.
Men jag förstår att du hade trevligt tillsammans med väninnan. Man behöver sådant ibland.
Ha det så gott nu.
Kramis Birgitta

Unknown sa...

Så gøy, skulle likt åse deg. Jeg kom hjem fra Praha igår og da klippet jeg meg der. Har ikke klippet meg siden sist jeg var der og det er vel et halvt år siden. Skal jeg klippe en centimeter, sa friserdamen. Nei, du må nå ta fem centimeter, svarte jeg. Det er godt å få litt for pengene. ;-)

Unknown sa...

j

Ati sa...

Takk for 'styling story'. Fikk meg til å smile også. Av og til har vi behøv for forandring, men vi blir samme person likevel. Jeg lurer også på om du liker din nye style selv ;-)

Monicas sa...

ja...jeg har ledd igjennom innlegget ditt, for det er nesten som jeg ser deg for meg i nuuet...men hvor er bildet?....det er rådyrt å gå til frisør...unskyld..stylist..men så bra at du hadde det bra lell...takk for tipset ang blomster...skal prøve dem ut..

Petrinetrollmor sa...

Hei ! Det er så fornøyelig å stikke innom bloggen din !!!!! Sitter og humrer og koser meg :)))

lise sa...

Hehe, slike frisøropplevelser må man spare litt på, ja.. Så godt du fikk trøstet bort pengeforbruket med litt .. eh.. pengeforbruk.

Muffin sa...

Du burde forevige resultatet med et foto, siden det var så dyrt hos stylisten, mener jeg.
Likte de øredinglene dine! Det tuller gjerne på seg når man er nyfrisert, resten av legemet blir misunnelig på hodet og vil også ha noe nytt. Når fornyelsen er kommet hele veien ned til føttene (nye støvletter feks), er det tid for frisøren igjen. Det er slik det fungerer.

Berit T sa...

Hahahaha, du er da god!!! Jeg vil se den nye frisyren! Nei egentlig er det best å gå til den samme vanlige som en alltid har gått til, og som snakker samme "språk" som en selv.

Jeg har hatt en "slik bli ny" opplevelse selv. har alltid hatt lyst å være mørk, eller svart i høret, så sagt som gjort, det måtte gjøres før jeg ble for gammel... Så haret ble svart med de røde stripene i!! Jeg skulle har kurs om kvelden, og elevene kjente meg ikke igjen, det var artig! Gikk på kafe`, og en dame der som jeg kjente godt snakket til meg som jeg var vilt fremmed, det var ikke noe stas. Forvandlingen var da stor fra grått til svart med rødt. Og jeg skvatt til hver ganf jeg såg meg i speilet for jeg såg min egen søster!! Nei håret ble av-farget og jeg trives faktisk med mitt gråhvite hår. Ble gråstripet tidlig i 20årene da jeg fikk mine barn. Men klippe det i forskjellige fasonger det liker jeg, og alle disse hårproduktene de er kjekke til å få fart på stive buster.

Ha en fin ny uke!

ANNEPÅLANDET sa...

Jeg vil også til stylist - høres gøy ut! Jeg har hatt kort hår bestandig jeg. Det må klippes hver 6. uke og vaskes og fønes hver dag, og om vinteren blir det helt flatt etter to minutter med lue på. Til slutt ble jeg lei og lot det vokse ut litt. Mannen min er som din - "Jeg syns du er fin uansett jeg", sier han. Men da jeg fikk litt lenger hår, betrodde han meg at han aldri hadde likt damer med kort hår. Hallo - vi hadde vært sammen i 20 år og jeg hadde hatt kort hår hele tiden! Nei, jeg forstår meg ikke på mannfolk. Nå har jeg klippet meg helt kort igjen.
Men du, vi må jo få se bilde! Fortrinnsvis med neonblå eyeliner! Naboen min bruker det, og jeg blir helt paralysert når jeg snakker med henne. Fascinerende!
Og sokkene er fine!

♥ Gamleheksa ♥ sa...

Hehe, her kunne jeg kjenne meg igjen selv om jeg aldri har vært hos stylist. Jeg har også fått virvler så det holder og ikke all verdens byggematerialer kan temme busta mi ;)

sipusa sa...

aiai, ja nå husker jeg plutselig hvorfor jeg nesten aldri går til frisøren LOL

Men det garnet var fint da, og fargene matcher også, tenk om man kunne få noe fint av så forskjellig garn sammen? Hm....jeg hadde vel kanskje gitt opp selv men det er så lett å komme med ideen når man bare ser på;-D

LivM sa...

Stylist må jo være helt topp ! Kanskje vi skulle ønske oss slik "bli ny", men det har jeg aldri i verden turt å være med på likevel. Når du først har fortalt hele historien (og jeg ler så godt at gubben lurer fælt på hva jeg leser) så forlanges det egentlig et bildet av herligheten også! Jeg tror jo egentlig at du er super på håret, eller?

Lillefix sa...

He he! Jeg håper inderlig for din skyl at det ikke var vinduskitt du fikk i håret. Da må du ha speed heater for å få det mykt igjen. Tro meg - dette vet jeg litt om! Og moralen er fast frisør og halvlangt hår når man har verver i hodet. (Det vet jeg også litt om) Jeg har nå fulgt frisøren min rundt omkring i Olsoområdet i over ti år. Hun har byttet salong fem ganger, men jeg bytter IKKE frisør, så jeg følger etter.
Misunnelig på garnshoppingen din. Kidslik er en storfavoritt, og selv om det ligger en del i skuffen, er det så yndige myke nøster at man alltid kan skvise inn noen nøster til ;-)