mandag 21. desember 2009

Nedsnedd

Hele landet er nedsnedd og det er jeg med.

Først og fremst må jeg få lov til å beklage at jeg har vært så dårlig på å kommentere alle de hyggelige innleggene rundt omkring.  Jeg har vært inne og lest, men jeg har hatt det så inne i hampen travelt at jeg har ikke hatt tid til mer.


Vi kjørte hjem fra Aberdeen fredag, det hadde begynt å sne og den turen tok tid.  Det er ikke mye morro  å kjøre på sommerdekk i sånt vær.  Som ikke det var nok så døde bilen vår på seg tidligere i uken.  Etter 2 uker på verksted og en diger reperasjonsregning varte den i 10 dager før den fullstendig ga opp ånden.  Så vi måtte leie bil og den eneste de hadde på så kort varsel var en diger varebil!
Vi kom hjem til et støvete og kald hus og i løpet av natten sank temperaturen til -13 grader.  Det er ikke ofte det blir så kaldt her.  Og nå har sneen lavet ned i to døgn.
Det er pent syns  jeg og jeg liker jo sne, men det er håpløst å kjøre bil nå.  DH måtte kjøre tilbake til Aberdeen i ettermiddag og kom heldigvis vel frem - men  jeg så på nyhetene i sted at nå står det flere kilometer med kø oppover motorveien og folk må regne med å sitte i bilene til i morgen tidlig. Brøytebilene greier ikke å holde veiene åpne.


Da jeg kom hjem lå det en pakke og ventet på meg.  Jeg kjente ikke igjen navnet og måtte jo pakke opp selv om det var pent pakket inn i julepapir.    Det var Trultemor som hadde  tenkt på meg.  En herlig fuglemater som hun selv har lagd. Jeg har jo sett dem inne på bloggen hennes og kost meg litt over hvor norske og julete og koselige de er.  Nå har jeg en selv.  Og som ikke det var nok hadde hun sendt meg  en diger pose med Seigmenn!  

DH lurte litt på hva som var forskjellen mellom Juleseigmenn og vanlige seigmenn.  "Det er mye mer"  sa jeg.   Tusen hjertelig takk Trultemor.  Du aner ikke hvor morsomt det var å finne den pakken etter en uhorvelig slitsom og lang kjøretur.


Jeg har føket rundt her som en hodeløs kylling og prøvd  å få huset i orden.   Taket oppe må males og jeg har ikke maling nok. Men jeg må i hvertfall få vasket og satt møblene på plass.  Resten av huset trenger en skikkelig omgang også, jeg må få sydd gardiner til de nye vinduene og så skulle jeg gjerne ha pyntet litt til jul også.   Stønn og bær.


Jeg kjøpte litt julepynt mens jeg var i Aberdeen. Disse syns jeg var så koselige at jeg bare måtte.  Julepynten her er ofte veldig  glorete, men Annie Mo's selger mye skandinavisk design og disse falt jeg for.  Så litt har jeg da fått pyntet i dag.

Og jeg har fått strøket sengetøyet og dukene og gardinene.  Det begynner å ligne på noe.






Da jeg var oppe i Aberdeen tok jeg en runde i de forskjellige  Charitybutikkene selvfølgelig.  Må jo fylle opp med bøker bl.a.

I en butikk lå det en liten bunke med noen forskjellige duker og brikker og sånt.   Jeg plukket med meg  de med blonder og broderier på uten å se så mye nøyere på dem. Jeg finner alltid noe å bruke sånt til.

Da jeg kom hjem oppdaget jeg at en av dem var en duk laget av den absolutt fineste, tynneste lin og festet fast i kanten fant jeg denne lille lappen;


Så håndlaget blonde var det.  Jeg lurer på hvor lang tid det tok å lage den?
Jeg skulle prøve meg på det engang og etter at jeg hadde knyttet 3 cm av en 1 cm bred blonde mistet jeg lysten til å leve! Det tok en hel evighet.

15 kroner betalte jeg for hele bunken.  Det må vel kunne kalles et varp vel?

Nå skal jeg gå og legge meg.  Jeg har vondt i muskler jeg med sikkerhet vet at jeg ikke har og i morgen tidlig kommer Tommy shepherd med lammet vi har bestilt og jeg tenkte jeg skulle få lagd noen lammeruller.  Jeg må prøve å få malt litt mer av det taket.  Den ene veggen må få et par strøk maling også.  Også var det de gardinene da.

Rekker jeg ikke å komme innom her før den tid så må jeg få ønske dere alle

En Riktig God Jul!!

Pusifer har fremdeles ikke blitt venner med halen sin og har slettes ikke gitt opp håpet om å få tak i den.  Jeg lar henne få siste ordet;  En skal aldri gi opp. 



20 kommentarer:

Annelis hantverk sa...

Oj här hittade jag en ny trevlig blogg med härliga bilder från Scottland som jag reste runt i senaste sommar. Underbart vackert landskap det är.
Ha en bra dag!

Røsslyng sa...

Godt du kom deg helskinnet hjem igjen fra Aberdeen. Her har også snøen lavet ned men jeg kan ikke si jeg liker snø noe særlig...

Duken var sannelig et varp!

Håper du får opp varmen i huset igjen og blir noenlunde ferdig med den aller nødvendigste opprydningen etter håndverkerne før jul.

Ønsker deg en riktig så fin julefeiring! :) Klemmm

Litt om alt sa...

Oi, hesebleseprogram!
Du får huske på at ett soveromstak sikkert kan males i januar også???
De er så fine, fuglematerne til Trultemor. Jeg er den heldige eier av noen jeg også :)
Ønsker deg verdens beste jul, uten ribbeinsbrister, håndverkere og rotter på naboens trapp
Stor, varm juleklem

♥ Gamleheksa ♥ sa...

Huff, sommerdekk på sånt føre. Dere "over there" er ikke riktig kloke ;)
Men for ei husmor du er, her strykes ikke sengetøyet, gitt. Duker MÅÅÅ man jo, men da bare til høytider :)

Pass nå på helsa di og ta det litt rolig med den malinga og alt det andre. Det blir jul om ikke alt er polert og pusset. Dessuten kommer sikkert ikke Dronning Elisabeth innom i år heller :D

God og fredelig jul ønskes til deg og dine.

Ati sa...

Du har vært heldig å komme fram på sommerdekk. Uff på meg! jeg som er red til å kjøre på vinterdekk også nar veier er isete. Fine duker du har funnet, med handlaget blonde på tilogmed! Ønsker deg God Jul, og ta det med ro, Julenisse kommer også i et umalt hus ;-)

Merete sa...

Dette var fornøyelig lesing! Selv om jeg skjønner at travelheten din er til å få juleskjelven av, evner du å lage underholdning til oss av det. Du har derfor gjort en god gjerning og vært snill før jul, og kan vente deg masse pakker under juletreet (eller i julesokken?). God jul til deg og dine! :-)

Elsa sa...

Jula kommer om ikke alt er strøkent.
Ikke slit deg helt ut med julestria.
Dere har fått julesnø ihvertfall. Her har vi bare fått barfrost, og i følge Yr.no er det ikke noe utsikter til noe snø heller. Bare kalde grader.

Ha en fortsatt fin førjulstid:)

Tovepia sa...

Trøst deg med at jeg synes du har fått gjort utrolig mye!!
Musklene du ikke har:D..varsler vel om at det er på tide å roe ned litt; husk og lytt til kroppens signaler;)

Nydelige duker og pynt du har
funnet, rett og slett et varp!
Kos deg fram mot jul og ha ei trivelig julefeiring hvis jeg ikke "ser" deg mer. Juleklem fra meg;)

Unknown sa...

Forferdelig å ha slike kjøreturer, de tar helt knekken på en. Heldige du som kom hjem med en slik fangst.
Du får ha en riktig God Jul og kose deg mye. klem fra meg. :-)

Spurven sa...

God jul til deg også, Ruth!

Muffin sa...

Nei, aldri gi opp. For noen nydelige blondesaker du fikk tak i, litt av et kupp! Kanskje du kan ha det som midlertidig gardin. Stress deg nå ikke i hjel. Mistet litt grepet på julestresset i dag, så jeg har satt meg pladask ned ;) Jeg klarer ikke stresse når jeg ikke har lyst. God jul og kos dere masse!

Stubbetufsa sa...

Hei, Ruth!
Bra du har fått julesnø og seigmenn!
Jeg ønsker deg ei god jul uten noen uhell! Klem fra nord!

Petrinetrollmor sa...

Ønsker deg ei riktig god og fredelig Jul. Ønsker at du etter kvart kan sette deg godt til rette sammen med pusen, bøkene og masse seigmenn og bare nyte det !

ANNEPÅLANDET sa...

Godt den kjøreturen endte godt, tross alt! Så lenge jeg kan huske, har engelskmennene (jeg vet ikke hvordan det er med skottene da) blitt like overrasket hvert år når det fryser og snør. Selv om det skjer rett som det er. Sommerdekk er jo farlig på sånt føre, jeg blir virkelig bekymret for deg!
Skjønner jo at du gjerne vil ha det i orden igjen i huset, men ikke stress for mye! Håper at dere får en fin og fredelig jul, og kanskje litt hvit jul også? MED seigmenn!

Birgitta sa...

Allra först vill jag önska dej en riktigt GOD JUL med vit snö! Det känns väl trevligt. Det gör inget om du inte får allt i ordning före jul, du ska ha något att göra efter också. Sommardäck är inte att rekommendera i snöoväder. Tur att ni kom hem helskinnade.
Nu får du ha det så gott.
Kramis Birgitta

sipusa sa...

God jul til deg også.
Koselig at du stakk innom meg, jeg liker å besøke bloggen din nemlig men er ikke alltid jeg får ut fingern;-)

Hils masse til de jeg kjenner og gi Pusifer en klem!

Beyla sa...

Joda, jeg finnes ennå om enn en liten smule snurt og mørkesjuk ;) Helt seriøst - det er helt, helt mørkt ute nå. Fatter ikke greia - dette har aldri plaget meg så ille før! Men men. Nåå er det bare å telle dager til jeg ligger og soler meg sørpå etter å ha plaska rundt med kanoen til huden min er frosketrollrynkete :D og daaa! Da koser jeg meg. Vet ikke helt hvordan sommeren blir enda, planen var å dra sørover, ta toget og ha med hunden og ha flere ukers ferie, men så vil ikke pappa ha hunden der så da blir det jo straks litt verre. Den tid, den sorg. I mellomtiden skal jeg lage festboller og ha med til julefeiringen, lenge siden sist jeg hadde vegetarjulemiddag så det blir stas! Må bare huske å ikke spise så alt for mange. De er tross alt laget på ost, valnøtter, egg+++... Mildt sagt næringsrik kost :D
Jeg elsker de håndlagde blondene. For noen skatter du har funnet!!! *klem* til deg!!

Beyla sa...

tenkte på deg her om dagen når det gikk opp for meg at samtlige gensere/vester jeg har strikket de siste månedene har vært gigantiske og passet to beylaer, ikke 1.. er visst ikke helt inneforstått med meg selv vs. størrelser jeg heller. Men jeg nekter å strikke top down! Kontrollfreaken i meg liker ikke konseptet!

Vibekes lille ullne sa...

Her var det travelt! Håper du kommer i mål med det du skal gjøre og får en riktig fin jul! :)

Anonym sa...

Kjære Ullhedina. Så fint at du kom helskinnet fram, det er fint å ha deg tilbake igjen. De blondene var da et skikkelig funn. De hadde du aldri fått for 15 kroner i Norge.
Jeg ønsker deg ei riktig god jul. Takk for hyggelige kommentarer på min blogg, og alle morsomme stunder jeg har hatt her inne på bloggen din i året som gikk!
Stor juleklem fra mormonsen

PS. Spiser dere norsk eller skotsk (hva nå det måtte være) julemat? Eller begge deler?

PS PS Nå skal jeg ta meg 15 minutter på spikermatta - og puste med magen