onsdag 6. januar 2010

Trekning



Da jeg var hjemme i Norge sist kjøpte jeg noen nøster  Rauma Iris og hadde nok til å strikke en vest.  Det er det varmeste, deiligste plagget jeg har og jeg ønsket meg mer.
Via Lises Blogg fant jeg en butikk i Norge som hadde det garnet, Annes garn og broderi. Jeg sendte avgårde en e-mail og hun ordnet opp med PayPal, garn og til og med oppskrifter.  Julaften lå det 12 herlige nøster i en deilig gråfarge i en pakke levert av postdamen og DH var kjempeglad for at han hadde greid å finne akkurat det jeg ønsket meg mest.   Han tror han han "fant"den  fordi det var det jeg fortalte ham. 


Jeg brukte samme oppskrift som på vesten jeg strikket og som befinner seg i Maskerade nr. 3.  Vel, nesten samme oppskrift. Jeg måtte mekke litt på den fordi jeg ville ha ermer, men det var en grei sak egentlig.  Bolen ble strikket på skrå og i ett stykke. Jeg brukte 6 og et halv nøste garn så jeg har nok til en jakke til.   Fargen på bildet over ble helt feil.  Dette er mye riktigere

Så har jeg bedrevet litt stash bursting. (Jeg syns det er et så herlig ord).  Altså bruke noe av det garnet jeg har liggende i skap, skuffer, bokser, vesker og esker. Det begynner å bli farlig mye av det. 


Dette er et sjal jeg kjøpte oppskriften til på Ravelry.  Faraway, so close.

Garnet jeg brukte var et nøste med Sandnes Mini palette. Jeg brukte omtrent 80 gram. Jeg strikket på mindre pinner enn det som sto i oppskriften så sjalet er mye mindre enn det som er meningen. Jeg har funnet ut at det er de små sjalene jeg bruker mest, de som går et par ganger rundt halsen.





Dette er Collonade fra Høstutgaven av Knitty.com.  Det er designet av Stephen West og flere av sjalene hans ligger på Ravelry som gratismønster.   De er ypperlige når man vil ha noe annet enn blonder og dill.  Dette sjalet ble til på en kveld. Det er også mindre enn originalen, men jeg hadde ikke mere garn.  100 gr. ganske tykk alpakka og pinner nr. 6.



Noe av det flerfargete garnet jeg syns ser så lekkert ut når det ligger pent nøstet opp blir bare rot når en skal strikke av det.  Dette er et av dem.  Det er tykt og godt og mykt merinoullgarn, men det er jo alt for korte fargeskift.  Når man på toppen strikker blondemønster så det jo bli rot.  Men, men. Det er varmt og godt.  Det som ble igjen skal jeg strikke lue med øreklaffer av - for her er det skikkelig kaldt.    Mønsteret ligger på Knitty.com og heter Duet.


I dag var det minus 12 grader midt på dagen.  Jeg tuslet opp til butikken for å se om de hadde noe melk og der sto Rachel og Lorna og frøs så de skalv.   Jeg hadde Lille Rosins lue på meg, votter i Randi K Design,   Baktus skjerf i Drops alpakka, sokker i Regia 6ply, genser i Sublime silke og kasjmir, vest i Rauma Iris, støvletter med sauepels inni og skikkelige såler.   Jeg spurte sånn litt henslengt om de var interessert i snebading. De var ikke det. 

Sneploging??  Ja, dere kan spørre.  Nei, de har ikke ressurser til å gjøre noe med alle småveiene rundt omkring her sier kommunen.  De har slengt noe grus og salt på hovedveien og det mener de får holde.  Kommunen sier også at søplebilene ikke kan komme fordi det er for mye sne.  Det har ikke vært tømt søppel her siden et par uker før jul.  Jeg er også ganske sikker på at den ganske store summen vi betaler for slike tjenester kommer til å være den samme som den alltid er.   Vi får bare håpe at det ikke blir brann eller at noe blir syke og må ha ambulanse.


Men trekningen!  Jeg prater meg rent bort her. 
Trekningen ble foretatt i ordnete former.  Alle som hadde lagt igjen en kommentar fikk et lodd og så fikk de som skrev på rim et ekstra lodd.
Og sånn gikk altså det. 

Annepålandet, Farmor og Gamleheksa var det som kom ut av hatten.

Så dere får et håndkle og et hjerte hver.   Det kan ta litt ekstra tid denne gangen  Som sagt mange ganger før, posten herfra tar tid og evigheter, men denne gangen kan det ta enda lengre fordi jeg må kjøre et stykke for å finne et postkontor og dere skjønner kanskje at jeg ikke tør å kjøre på sommerdekk på de veiene vi har nå?  Men de kommer. De kommer helt garantert.






24 kommentarer:

Unknown sa...

Så fin jakke du har strikket deg. Kjempeflotte sjal også. Jeg er enig med deg at det er skikkelig strikkeplagg som er tingen nå. Man behøver klær som isolerer godt. Jeg var i akebakken med ungene igår og best er det for ullungene.
:))

AnitaK sa...

helledussen, alltid artig å poppe innom deg, sitter her med ett smil om munnen og tenker på deg som forteller så vittig om livet i det store yyytland. Og så fine ting som du strikker, sjalet i minipallett var rålekkert og Collonade rykket akkurat oppover på todo listen ser jeg.. Ikke lenge siden jeg strikket Daybreak, men det har Jentungen stukket av med, så jeg trenger nok ett nytt lite sjal til meg selv :) Ha en flott dag :) klem

♥ Gamleheksa ♥ sa...

Næææææhhh! Har jeg vunnet. Så koselig. Det var enn varm overraskelse i - 21 grader :) Hjertlig takk altså.

Ønsker deg en fin dag. Og du, jeg venter gjerne til modtsommeren bare du lover å ikke satser liv og helse på noen biltur for å få sendt de gavene nå.

MirreVirre sa...

Det er vinter ja, det er helt sikkert! Her er det 20 minus og heller iskaldt! Jammen godt å fyre skikkelig i peisen da! Mye fint du har strikka også, blir helt imponert over farten du har på strikkepinnene!
Ha en finfin dag!

Tonje sa...

Ojojojjj... her var det mye lekker strikk! Den jakken var utrolig søt og sjalene var fargerike og flotte.

Når du snakker om kaldt... her hadde vi minus 28 i morges da jeg var ute og gikk eldstejenta til skolen... brrrr... men det er jo helt utrolig kaldt med minus 12 på dine kanter da. Kan ikke huske at det noen gang var så kaldt de 8 1/2 årene jeg bodde der borte. Godt man har gode strikkeplagg å pakke seg inn i!

Gørill sa...

Dette var da kjempehyggelig, det er sjelden jeg vinner noe som helst! Så er det bare å glede seg!
Ta for all del ingen sjanser på vinterveiene, og kos deg inne i kulda! Her er det -21 i dag! Det er litt i kaldeste laget, selv for en nordmann!
Vi "snakkes"!

malla-b sa...

Mykje fint du har laga. Eg og likar Iris svært godt. Har laga eit stort sjal i det til meg sjølv og eit til Svigerdateren min. Sist eg var på Rauma ullvarefabrikk kjøpte eg ein pose med billig Iris. Eg har ikkje heilt bestemt kva eg skal lage av det.
Det er så kos å sjå bilda frå der du bur. Det gav meg reiselyst.
Ha ei fortsatt fin uke.

Petrinetrollmor sa...

For ei herlig jakke ! Du er så flink med grå-farger :)) Du får grått til å bli fargerikt.

Lekre sjal. Å effektiv er du også. Eit sjal på en kveld!

Det er jammen flott at du kan strikke varme klær av god varm ull, så kaldt som det er både her og der.

Ha en fin dag vidare !

karna sa...

Snøbading hadde vært noe for de frosne skotske damene ja. Her kles det på som deg, med lag på lag. Takk for tips til småsjal, kom på i går at jeg må ha et i noe rødt (jeg jakke fulgte etter meg hjem). Ha en fortsatt fin vinterdag

Stubbetufsa sa...

Gratulerer til de heldige vinnerne!

Kaldt og godt her også, -17 grader. Det fyres inne og i fjøsen, for der er grandgivelig noen planter som prøver seg på en kjølig overvintring, ikke frossen!
Gubben kløyver ved, men har fjøsen som varmestue, han og kattepus!
Du har da strikket mye flott!
Klem!

karin sa...

Hei :)
Jeg synes naturen rundt der du bor er helt fantastisk.
Iris-garnet er en myk favoritt hos meg også, og jakken din så veeeldig god ut da :) Flott blogg du har.

Birgitta sa...

Du har ju rena mildvädret hos dej. Här visar tempen på -28 grader och har så gjort nu ett par dagar. Då är det skönast att få vara inomhus.
Vad många fina sjalar du stickat och kofta och väst.
Ha det gott.
Kramis Birgitta

Litt om alt sa...

Grattis til vinnerne :)
Sjalene var bare lekre (må bare finne frem synonymordboka snart!)
og Jakken..herrrrlig!
Alpakka ruler.
Det må være utrolig kaldt med -12 når man nesten ikke har vært borti det før. Og all den snøen? Synes jeg ser det glimtet ditt i øynene når du foreslo snøbading *ler*
Idag er det "bare" -24 her,det har vært mellom 30-33 nå noen dager. Men det får bare gå, en får ikke gjort noe med det bortsett fra å fyre.
KLEM

RigmorNY sa...

Nydelig jakke, og mange flott sjal. Også her i gamle landet er det kaldt nå, men kommunen har ennå råd til å brøyte. -19 i år er mer enn jeg ønsker meg, men med mye ull klær hjelper det å holde en frossen kropp i varmen. Ønsker deg et godt nytt år.

Røsslyng sa...

Så mye flott du har strikket, igjen.
Nydelige sjal og den grå jakken ser bare sååå utrolig deilig og varm ut, et riktig koseplagg man kan bo i.
Tror jeg må få strikket meg noe grått snart...

Lag på lag med ullplagg er det eneste som duger i kulden, kanskje du heller skulle anbefale de frosne skotske fruene å strikke litt fremfor snøbading ;)

Ha en finfin dag videre! :)

Ati sa...

Du verden, sover du aldri? Så mange flotte strikkete sjaler. Og en deilig strikkejakke. Flott at du har bruk for det nå ;-)

Sylvia sa...

For en lekker jakke du har strikket. Det er nesten sånn at jeg kanskje må ta inn IRIS i butikken....;)

LivM sa...

Gratulerer til vinnerne!
Skal si du har brukt pinnene flittig. Det øverste sjalet var lekkert, nydelige farger. Jeg har ikke prøvd det garnet enda, men skal gjøre det etter hvert. har litt kjøpestopp for tiden!!!! (tror jeg!)

Hobbygåsa sa...

Takk for hyggelig kommentar i bloggen min. Så koselig, jeg legger deg i min liste også! Og Godt Nytt år til deg fra meg :-)

Muffin sa...

Smart med grå jakke, veldig fin var den også. Nå kan du bruke alle de fargeglade sjalene til jakka uten at det blir krasj! Og stakkars damene ja jeg forstår så godt at de ikke vil snøbade, det vil nemlig ikke jeg heller selv om jeg er kledd så godt at jeg ser ut som storesøstra til michelinmannen....

sipusa sa...

hehe, du lager alltid lange innlegg men heldigvis har man dem i bakgrunnen sånn at gullfisker som jeg kan gå tilbake og sjekke om man har glemt noe, og jammen klarer jeg å snakke meg bort sånn for sikkerhets skyld;-)

Nå sitter jeg her med to katter og jada, jeg hadde visst lovet å ta meg av et par katter som rømte i sommer. Nå trodde jeg de var fortapt da jeg fikk telefon mens jeg satt hos lege, men sannelig var den ene fanget, en svær msvært snill hankatt.

jeg får se om han får bli, han gjør i hvert fall sitt beste og klarer til og med nesten å sjarmere Pusemor (hun knurrer mye mindre allerede etter tre dager og har hilst!)

Men altså, over til deg. Det sjalet var flott og for en nydelig blde! Ser ut som om det svever jo:-D mini-palett er et garn jeg liker, masse forskjellig tykkelse og helt uforutsigbart akkurat som det er i hodet mitt LOL

Og ja, Iris er fremdeles favoritt her også, har vært og sikla på det noen ganger men kan ikke kjøpe, særlig ikke med to katter *sukke*

Ja, ellers får du ha lykke til med snøen og de varme gode klærne, høres ut som om dine sambygdninger trenger et lite kurs i ull;-D

Anonym sa...

Selger du dette ?- det var knallfint:
"Dette er et sjal jeg kjøpte oppskriften til på Ravelry. Faraway, so close." Det er det første sjalet du har bilde av.

Skal si du har fart på strikkepinnene, og fint blir det og. Jeg begynte på en jakke lenge før julø. Nå er jeg på tur til å rekke opp for andre gang...
Skal si dere har vinter og sne. Men vakkeert er det, selv om jeg skjønner at folk hutrer. Du burde tilbudt de noen små kurs i å kle seg varmt og godt. Litt rart å tenke på at vi som bor her oppe i iskanten, vi har plussgrader og regn. Det kom så vidt nok sne til at vi fikk hvit jul.
Ei riktig god helg til deg!

karin sa...

Hei igjen. Jeg har kost meg med bloggen din og håper du synes det er greit at jeg legger deg til bloglista mi :)
Hilsen Karin

Nikoline sa...

Så flott jakke du har strikka deg!! Ja,ein kan visst ha bruk for varme klær,og her har gradestokken passert 30! Men vinteren er vakker,då...! Likar best å sitta inne i varmen og sjå ut på det vakre...
Kanskje eg skulle ha strikka meg noko i ULL eg også..men likar ikkje å strikka til meg sjølv,ikkje ein gong labbar..(går framleis og mumlar litt for meg sjølv ved tanken på dei nyyydelege lysblå sokkane Trollkåna vann hjå deg..!)
Ha ein fin søndag i vinterværet:0)