fredag 7. mai 2010

Opera og maling av tak

Taket oppe på gjesterommet skulle ha vært malt – lenge og lengre enn langt.  Jeg har utsatt det og utsatt det. Det er skråtak på begge sider og hverken nakken min, armene mine eller ryggen min hadde det minste lyst til å male.  Hadde ikke så veldig lyst selv heller om jeg skal være ærlig.
Men av og til så man. Sånn er det bare.



Jeg fikk Snekkern Mike til å “rough caste” det. Gudene vet hva det heter på norsk. Altså en slags gipsblanding som er lagt på i ujevne lag.  Jeg syns det passer best sånn, men – men - det krever minst 6 lag med maling oppå for at det skal dekke skikkelig. Snakk om å lage ris til egen bak.

Når jeg maler må jeg høre på opera. Jeg tror opera ble laget med akkurat det for øyet.  “Donna e mobile” f.eks. Den er perfekt å male til. Figaro også.  Men i farten så jeg ikke nøye nok etter hvilken cd jeg satt på og da jeg sto oppe med malingsruller, pensler, gummihansker, plastlaken og hva har du satte Pavarotti i med å synge “Bjelleklang” av full hals.   Jeg hadde satt på en juleplate og bare så det er sagt – jeg hater Bjelleklang. Jeg og Barnet ble sittende  fast pga snestorm på flyplassen i Madrid et helt døgn en jul engang og de spilte Bjelleklang uten stans – time etter time.  Jeg får fnatt bare jeg tenker på det.

05.07.10 006
Det ble for brysomt å komme meg ned for å skifte cd så jeg ble nødt til å høre på julesanger i nesten en time.  Det ble malt veldig fort og med stor kraft.  Taket ble malt og det ble jeg også.  Jeg klarte til og med å få maling under føttene enda jeg hadde sko på meg.  Går det egentlig an?

 

05.07.10 002
Jeg måtte ut for å ta noen flere bildet av Wollmeisesjalet.  Fargen er bare så fantastisk. Jeg skjønner egentlig godt at folk står på hodet for å få tak i dette garnet.  Men det blir vel som Ati skrev i kommentaren; man får ta fly ned til Pfaffenhofen og handle direkte i butikken.

Nå skal jeg ta med meg nakken min – og ryggen og armene og legge dem.  Det gjør vondt i alle sammen og i morgen har jeg fremdeles tre strøk med maling som skal males. 






11 kommentarer:

Unknown sa...

Syns jeg ser deg når du maler i vei og gauler på julesanger. Du ligner vel litt på resten av gjengen da, men morsmt er det. Håper du orker de siste lagene, det blir nok kjempefint.
sjalet ditt sitt ser nydelig ut når du har fotografert det ute. Lett og fint også. :))

Odins lille hjørne sa...

Du e go!! Det er utrolig hvor raskt man kan jobbe når man blir irritert.. kanskje bjrlleklang i dag og! ...eller kanskje ikke!
Jeg blir og så overgitt når jeg maler, for jeg og søler noe så innmari på meg selv..mannen bare si "hvordan får du det til.." hehe
Sjalet var nydelig!
Håper nakke, rygg og armer, ja og du hadde en god natt søvn! Lykke til med de neste strøkene!! klem Odin

Petrinetrollmor sa...

Du er virkelig ei flink jente !! Sikkert på at det blir skikkelig pænt. Vi får vel sjå bilder når du er ferdig ?

Nyyyydelig sjal !!

Det garnet vert eg meir og meir nyskjerrig på ! Har du brukt mykje garn til det sjalet ?

Ha en riktig god helg og lykke til med malingen !

Anonym sa...

Opera, ja. Jeg lytter også på det innimellom. Det går en slags ønskekonsert med operamusikk på radioen på søndagene. Der kommer sviskene på løpende bånd. Deilig. Operainteressen er økende her til lands, skjønner jeg. Nytt operashus og Didrik har vel bidratt til det. Jeg går ut fra at du heier på Norge under Grand Prix.:)
Malinga er ferdig her hos meg. Dvs. vindfanget gjenstår. Og ryddinga går i rykk og napp. Boden og stua gikk raskt unna. Nå er jeg halvferdig med soverommene. Vanskelig! Bevares kor mye eg har samla som eg tenkte skulle syes om til de mest elegante osv. Tror nok jeg må legge ned ambisjonsnivået en god del. Men så er det å velge, da. Er ganske så god til å trekke til meg rot, jeg og, skjønner du.
Har lest meg opp på bloggen din igjen. Det er som alltid en glede. Med dine bybesøk har du jo muligheten til å hente det beste fra både by og land. Må bare si at den headeren din er fabelaktig. Får lyst til å vandre inn i landskapet!
Her sitter jeg og beundrer vakker vårsol på hvite fjell. Sne helt til fjæra. Men kveldene er så lyse og nydelige, så det er fælt å måtte sove.
En god og glad helg til deg! Klem

Anonym sa...

http://www.youtube.com/watch?v=pWC8v-evDyQ

Mens vi først er inne på opera.
Har du sett denne filmen? Hvis ikke, så anbefaler jeg å leie den. :)

♥ Gamleheksa ♥ sa...

For all del. Velg riktig CD i dag. Kanskje sakte vals, slik at du ikke legger i veg i slik drepende tempo. Ja, hvis du vil være ødelagt i armer og nakke i mange dager, så kan du jo det, men... hva med strikkepinnene da?
Sjalet er bare nydelig. Bra du tok det med ut, for det hadde ikke tatt seg ut med malingsflekker på det ;)
God helg iallafall.

Tonje sa...

Huff, ser ut som du blir "stuck" med bjelleklang hver gang den blir satt på... Håper armer, rygg og nakke holder til du er ferdig med taket.... og tenk så deilig det kommer til å føles når det endelig er gjort!

Sjalet ditt var nydelig. Ser så lett og godt ut.
Ha en fortreffelig helg!

Vibekes lille ullne sa...

Det ble effektiv maling av Bjelleklang om ikke annet, men det er godt å ha noe å høre på mens man holder på. Jeg liker lydbøker.

Sjalet er aldeles nydelig, lurer litt på hvilken farge det er? Vi skal kanskje en tur til Tyskland i sommer, men med min flaks så har de sommerferie i butikken da uansett! Ha en fin helg, og ikke slit deg ut på malingen! :)

Stubbetufsa sa...

Headinga er nydelig, et saueland med grønt gress. På bakkene ser det ut som en maler har gått løs med brede strøk lysegrønt...
Det du forteller, er så levende virkelig, fint understreket med de fjesene som støtter det skrevne ord!
Klem!

Mourie sa...

Nå har jeg lest meg igjennom hele bloggen min og jeg er nesten litt lei meg for at den ikke er lengre... Men jeg sitter også igjen med en varm følelse inni meg, lenge siden jeg har lest en blogg som var så koselig og varm med masse fine bilder av både bilder og håndarbeide!

Viola sa...

Huff a meg for et slit du har hatt! Og da kan du vels skylde på Bjelleklang for all elendigheta..?! ;) Figaro er flott, jeg hører på klassisk musikk en del, ja til og med opera noen ganger..
Et nydelig sjal med en enda nydeligere farge! :)