tirsdag 21. desember 2010

Det er så kaldt

 Dette er julegata vår.  Er den ikke fin?  Vi må ha verdens eldste julebelysning, det er jeg sikker på og det enda vi først fikk det for noen få år siden.

Den første der er faktisk en blinkende julepudding.  Det tok noen år før jeg skjønte det.  

Resten av året er den hovedgaten vår - skjønt den er egentlig bare veien som går igjennom landsbyen.  En skal ikke stille så store krav. 



I dag har jeg frosset skikkelig.    Det var minus 13C ute og så kom han som skulle skifte dør og vinduer.   Dermed ble det ikke stort varmere innomhus heller.   Takk og pris for at man har varme strikkeplagg så det holder.    Snekkern jobbet dobbelt så hard bare for å holde varmen, det tror jeg  - og nå i kveld var alle 3 vinduene og døra byttet ut.  I morgen tidlig kommer han tilbake for å gjøre seg helt ferdig og kan jeg begynne å pynte til jul.  

 
 I hvertfall litt.  Nå får vi bare håper at DH kommer seg hjem fra Aberdeen.  Det er meldt mere sne og veiene kan fort bli stengt igjen.  Han brukte dobbelt så lang tid som han pleier da han kjørte oppover på søndag og da snedde det ikke engang.


Jeg har strikket masse,   Jeg har jo ikke fått gjort noe særlig med juleforbredelser og noe skal man jo finne på.  Først en Annepålandet sin Cocoonlue igjen.  Denne er den andre jeg strikker og den er deilig og kjemperask å strikke.  

Jeg må jo ha noe å pakke inn til DH. Han kan jo ikke få bare ustrikket genser til jul.  Stakkars mannen min.

Den første gikk strake veien til Trondheim og Barnet.  Den er allerede i bruk  og godt mottatt. 


Disse heter Rosy winter og mønsteret er å få kjøpt på Ravelry.   

 De var greie nok å strikke, men selve teknikkene var ikke forklart så man må selv vite hvordan det gjøres.   Det er mønster til en lue der også,  det er mye mulig jeg må strikke den også.  Jeg syns jo den var ganske så lekker.

Så har Mirrevirre lagt ut mønster på votter som passer til Stafflua.  Jeg strikket i Drops Nepal og de ble faktisk ferdig i løpet av dagen i dag.  Snakker om turbovotter. 

Jeg hadde bare strømpepinner i den tykkelsen i metall og de ble så kalde etterhvert at jeg satt og strikket med hansker på meg.  Snakker om å bli innbitt. 

Og så har jeg fått garn!  Det har jeg fått av julenissen - helt sant.  Fordi jeg har vært snill hele året.

Araucania copihue.   Herlig tykk alpakka - som jeg ikke aner hva skal bli til.   Foreløpig holder det med at jeg sitter og tar på det og tenker lykkelige strikketanker. 
 

Og så til sist.   Dette er Batik av Kitman Fiqueroa.   Jeg har veldig sansen for hennes design og oppskriftene hennes er en nytelse å strikke etter.   

Fordi det er så kaldt så har jeg strikket det i et tykkere garn enn det som er brukt i oppskriften. Rowan Tapestry som er 70% ull og 30% soya og derfor ble det ganske stort.  
Dette sjalet blir også med i Giborten min. 

Jeg setter så stor pris på alle dere bloggevenner,  dere gjør dagene mine lysere,ofte får jeg meg en god latter og  veldig mange ganger blir jeg rørt helt inn i sjelen over omtanken som vises.   Takk skal dere ha! 


25 kommentarer:

Tovepia sa...

Hei på deg! Det hørtes ut som en kald fornøyelse med vindusskifting på en sådan dag;)
Du har strikket så mye lekkert, og det du legger inn i giborten din er jo helt rått! jeg har tatt juleferie og tar pc-ferie også, så derfor ønsker jeg deg og dine ei trivelig jul! Kos deg masse og takk for hyggelige og artige stunder her inne i året som går mot slutten! Og ikke minst at vi fikk møtes i sommer! Vi blogges:)
Juleklem fra meg;)

Grete sa...

Hei, du, nå har jeg lagt bloggen din inn på min blogg. Jeg godtar at det er kaldt hos deg, selv om du ikke bor i Nord-Norge. Du har en veldig koselig blogg, den vil jeg følge med på. Det ser fint ut der du bor også. Skulle så gjerne ha vært i Skotland!
Jeg bor innerst i Sognefjorden, dvs midt i det tjukkeste på kartet. Her er det vakkert og masse snø akkurat nå. Jeg er ikke så flink som deg til å blogge, men utpå våren en gang får jeg bedre tid. Da skal jeg ta skjea i en annen hånd. God jul til deg og dine!
Hilsen Grete

Marion sa...

Så bra du får alt greit til jul...men skjønner det blir litt kaldt og skifte vindu på denne tiden av året....
Så snill en nisse du har da!Heldige deg :)) Veldig fint sjal å, du er en reser med de pinnene dine altså! :)
Ønsker deg en riktig goood jul og takker for alt det gode i dette år, du har gitt meg en god latter i ny og ned ;) Du er TOPP!
Juleklem fra Trønderlag:)

Livet i Nord sa...

Så mange fine ting du har strikket!
Og så synes jeg du er tøff som orker å ha snekkere i huset så nært mot jula. Jeg hadde nok blitt kjempestresset. Men du får nok jul i stua etter hvert du og.
Jeg ønsker deg ei fin jul og håper du får mannen hjem fra Aberdeen:D

Petrinetrollmor sa...

Ruth, det er en fornøyelse å titte innom deg ! Du har gitt meg så mang en god latter med dine herlige lune humor og gode skriveferdigheter !! Tusen, tusen takk skal du ha, Ruth !

Og så er du så fryktelig flink til å strikke og finne nydelige oppskrifter som du villig deler med oss !

Nå håper eg du inderlig kan få varme i deg igjen, for vi vil ikkje at du skal fryse. Håper at DHen din kommer trygt heim.

Ønsker deg ei riktig god og varm Jul med masse kos :)

Tingelingeling sa...

Aller først må jeg få si at den julegaten din den er bare kjempekoselig! Med pudding og alt. Huset ditt også.

Jeg tror vi burde bodd i et murhus ettersom mannen i huset liker bedre murarbeid enn snekkerarbeid...

Og så mye fint strikketøy og ferdig tøy som du har her. Jeg kommer til å følge bloggen din ja!
En varm juleklem til deg fra Tingelingeling.

Anne N. sa...

Fyttifarsken du er så altfor effektiv, sitter her å lurer på hvordan i huleste du klarer å få det til, hahaha og i 13 minus :O)
Her har det vært 14 minus i over en uke, det er veldig sjeldent så kaldt i Tromsø, da gjør jeg ikke annet enn prøver å holde på kroppsvarmen!
jeg har barn som sitter på flyplassen i Frankfurt i uværet og må vente ettper dager på å fly videre til Etiopia for å hene adoptivbarnet, så jeg er mest på facebook for å få nyheter derfra, ikke mye annet blir gjort her nå.
Gleder meg like mye som ungan til julaften :o)
Klem, Anne;)

Miss.Møllebo sa...

Rigtig god Jul, til dig og din kære DH.Nu har I forhåbentlig fået varmen igen, her fryser det også 13 c. og de lover mere sne. Alle dem der har ønsket Hvid Jul får deres ønske op fyldt i år, men det er ikke nemt at komme nogen steder i bil. Fine ting du har strikket, heldige dem der får gibort juleaften.Sender dig de varmeste tanker fra et snedækket Sjælland.

Rigmor sa...

Koselig som alltid å lese dine blogginnlegg-håper du får varme innomhus snart, selv om det er kaldt ute. Er bikkjekaldt på Østlandet også for tiden.Hugo, katta mi, orker ikke gå ut lenger pga kulda, men han får nok trim med å rive ned julekulene fra treet, moro å leke med de.
Ønsker deg og dine ei riktig God Jul!

Mille sa...

Jøje meg så fin julegate dere har, tror ingen har maken :)
At den varme lua falt i smak hos Barnet skjønner jeg godt, det er ganske kjølig i bartebyen, -17 i dag.
Rosy winter ble kjempefine, du strikker så mye flott!
Herlig sjal og votter også.
Håper det blir mildere både hos dere og oss snart.
Ha en flott varm dag!

Merete sa...

Skikkelig koselig julegate! :-)
Men at du skal være nødt til å fryse slik da! Godt du vet råd, og strikker med hansker... ha-ha. Og hvis snekkeren jobber med timespris, så vil jo det hele bli billigere for dere. Ønsker deg en riktig god jul!

Ati sa...

Herlig med ny gulv, nye vinduer og dør. Nå har du nesten et helt nytt hus! Jeg liker din nye blog header, det ser så koselig ut! Flotte saker har kommet fra strikkepinnene dine!
God JUL !

Vibekes lille ullne sa...

Vakker julegate, men litt for kald juletemperatur. Akkurat som her, minus atten! Pusen har gått til streik og nekter å bevege seg ut. Jeg også. :)

Som vanlig er du utrolig produktiv og får laget masse fint til tross for kalde pinner. Den gi-borten din må være den mest generøse jeg har vært borti. Sjalet er fantastisk flott og står på strikkelista mi for neste år. Hvis jeg ikke skulle være så heldig og vinne da!

Ha en fin førjulstid også håper jeg mannnen kommer trygt hjem! :)

♥ Gamleheksa ♥ sa...

Vindusskifting nå? Litt dårlig timeing??? ;)
Å strikke med hansker har jeg aldri prøvd, du skal virkelig ha kred for ikke å gi opp. Skjønner du er trønder, da skal det jo en kule til og ikke bare noen kuldegrader:)
Kos deg med julepussen!!
PS. Nydelig sjal altså. Det er turbo på alle strikkepinnene dine...

AnitaK sa...

Bare innom for å ønske deg en riktig god jul, men dævven det sjalet der til slutt var lekkert!!! Håper du får en fin juletid med masse god strikkings:) Klem

karin sa...

God jul til deg og dine:)
Du strikker så mye OG SÅ lekkert at jeg blir helt skjelven!
Her er det bikkjekaldt og har vært det siden begynnelsen av november, huttetu!!
Jeg har heldag på jobben i morra, og håper alle julefly er i rute, sånn at jeg kommer meg hjem i rett tid. Håper du får flere flotte gaver av nissen, det ønsker jeg for meg selv også ;))

Anonym sa...

Åhhhh, tenk å vunnet DET sjalet i giborten !!! Da skulle mamsen fått det til bursdagen sin, det hadde vært så .....nydelig perfekt!!

Kaldt her også ja, vi fyrer med varmepumpe og fyrer i ovnen...litt varmekabler herogder også. (Varmekabler som bare har vært brukt 2 vintre tidlegere, og vi flyttet inn i nytt hus i 97!) Er vant med regnfulle, slapsete vintre.
Men frysepinnen meg er nå litt glad i det kalde, for da blir det så lyst og fint ute (til tross for mørketida)

Og jula den er like rundt hjørnet nå....jeg har iallefall julefri heeelt til tirsdag:))
Ha en riktig GOD jul:)
Klem fra Trultemor

Elsa sa...

Å herlighet, det sjalet var virkelig lekkert. Det hadde vært noe å drapere rundt vonde skuldre.
Jeg blir helt målløs over alt du rekker å strikke.
Jammen har dere skikkelig vinter på andre sida av Nordsjøen også. Har sett innslag på nyhetene om vinterværet.
Her har vi skikkelig julekortvinter ute med snø som henger på trea og kaldt, -13°C er det ute nå.

Så vil jeg ønske deg en riktig God Jul:)

Birgitta sa...

Vilken vacker sjal du stickat och fina vantar som värmer gott i kylan.
Vi har haft ännu kallare här -30. Då är det skönast inne.
Önskar dej en riktigt GOD JUL.
Julkramar Birgitta

ANNEPÅLANDET sa...

Det hørtes kaldt ut! Vi har hatt minus 20 her nettopp, og den lille hunden holdt på å fryse i hjel. har aldri sett noen hund gjøre fra seg så fort ute, før hun pilte inn igjen og la seg på varmekablene. Men lufta er tørr, og det er vindstille, så vi overlever da såvidt.
For et nydelig sjal! Du er så flink til å strikke sånne, jeg er imponert.

Vil få ønske deg og dine en fin og fredelig jul! Takk for mange koselige og morsomme stunder her inne på bloggen din i løpet av året - både lærerikt og inspirerende har det vært!
Og det hadde vært så hyggelig om vi hadde fått til å treffes igjen i 2011!
Juleklem fra meg

Randi sa...

Ønsker deg ei riktig god, varm og fredfylt jul.

Juleklem fra Tromsø

Elisabeth sa...

Vinduskift og strikking med hansker! Jeg er imponert over hva du får til. Og ikke minst hva du kan trylle fram med pinnene.

Ønsker deg og dine en riktig god jul.

Sonja sa...

En riktig god jul til deg og dine ønskes fra Sonja:)

Viola sa...

Å du verden så flott dette sjalet er, jeg er veldig heldig skjønner jeg! :)) Ser dere har mye snø, nydelig heading! Og du verden så flittig du er, du hadde fortjent en premie selv du!!
Jeg fikk da heklet to julegaver og strikket en.. heklet et skjerf (husker ikke hva de heter) og to grytelapper. Og strikket et et skjerf.. Da var jeg faktisk stolt :))

sipusa sa...

Å! Så nydelig det garnet er! Skjønner godt at strikkehjertet gleder seg:-D
Fine ting du har strikket også, både her og lenger oppe i innleggene:-)

Og så heldige de er som har vunnet! Gratulerer til dem:-D