mandag 13. juni 2011

Tommelomsk

Jeg har gått her og hatt litt dårlig samvitighet fordi jeg har vært så dårlig både til å skrive blogg og til å legge igjen kommentarer.  Jeg har prøvd å unnskylde meg med at hodet mitt har vært helt tomt og litt sånn avskrudd.

Men det var ikke det, hodet mitt har vært helt fullt det. Av bakterier og rusk. Jeg måtte gå til legen til slutt og hun påstår at en eller annen betennelse har vandret rundt i bihuler, øreganger, svelg osv.  Og det jeg trodde var overgangsalderen som hadde kommet tilbake med hetetokter -  var feber.  Så derfor altså.  Nå er jeg fylt opp til randen av penicillin og blir forhåpentligvis bedre.  

Jeg må vise frem garasjen som jeg malte. Jeg syns det ble fint der.  Det er liksom solkroken min dette her, nå er alt vi trenger noen varmegrader og sol.   Vi venter og venter.

Det var Galaday på lørdag.  Den lokale 17 mai med barnetog (med alle 28 barna som må kle seg ut) og kroning av The Village Queen.  Og så er det fest oppe på "plassen" etterpå.

Dette er DH som kjemper seg opp gangstien - motstrøms og mot vindretningen.  Det lovte ikke godt dette her.





Det regner nesten alltid på Galaday.  I hvertfall kan ikke jeg huske en  da det ikke regnet. Men i år var det virkelig ille.

Noen få klissvåte unger løp over plenen og kastet våte svamper på en stakkars far som sto fastspent  og resten sto hutrende under telttaket mens en forfrossen klovn prøvde så godt han kunne å tvinne ballongdyr med stivfrosne fingre.   Jeg kjøpte noen kaker som vi tok med oss hjem. Det der ble for tøft selv for meg. 


Jeg har strikket sokker.  Disse er en av Cookie A sine.

"Marlene"    I motsetning til de fleste andre av Cookie sine design er disse veldig enkle å strikke.  Mønstet ser kompliserte ut, men det består bare av rette og vrange masker med kast og sammenstrikking.   Rettmaskene strikkes vridd, det er det hele.

Da jeg hadde strikket dem ferdig og prøvd dem på var det ene benet mitt blitt lengre enn det andre.  Eller det andre kortere - det beror på hvilken side man ser det fra.

Etter mye grubling fant jeg ut at jeg hadde strikket en mønsterbord mindre på den ene sokken.  

Så da måtte jeg rekke opp og begynne på nytt.    Jeg orket ikke tanken på å strikke samme sokken en gang til med en gang så jeg begynte på et sokkemønster som Liv hadde gjort meg oppmerksom på.
"Artichoke" designet av Janel Laidman. Det er et gratismønster på Ravelry og lagt opp som en "mysteriestrikk", men alle delene er der.

Gøyal sokk, strikket på en helt annen måte enn hva jeg er vant til. Helen var veldig spesiell. Jeg brukte kun 50 gr garn og 48 perler.
Jeg må jo innrømme at jeg ble en smule hekta ja.  Jeg kjøpte et mønster fra Ravelry og så måtte jeg bestille strikkeboken hennes fra USA  (Amazon).  SÅ mange spennende sokker. 
Tå opp,  tå ned, sidelengs, blonder og perler og mønstre og alt hva et lite sokkehjerte kan forlange.  Og nå må jeg ha masse nytt sokkegarn også.   En kan jo ikke strikke nye sokker av garn som har ligget lenge og blitt gammelt?  Kan man vel?


Etterpå der strikket jeg   Cookie A sokken en gang til og nå er bena mine like lange igjen. Nesten et mirakel det der. 

Nei, det er kanskje tid for litt mere penicillin.  

Jeg håper alle har det bra, man blir jo litt bekymret nå man leser de norske avisene for tiden.  Det er jo ikke nødvendig og ha absolutt alt regnet på en gang, vel? 





14 kommentarer:

♥ Gamleheksa ♥ sa...

Skjønner godt at du må strikke sokker. Det er et absolutt behov for å holde seg varm på beina. Alle disse bassiluskene derimot, de får du fryse ut ;) God bedring. Husk probiotika etterpå, så du får balanse i systemet.

Her stiger vannet. Mjøsa ligger blank og vakker og bare siger innover hus og åker. Men vi bor i høyden, så hit kommer den ikke.

Unknown sa...

Først og fremst ønsker jeg deg god bedring. Så flink du er med disse sokkene og jeg som synes det går i tull med alle pinnene når jeg strikker slik vanlig. Ja, det er helt trist med dette regnet. Det påvirker meg jeg blir så glad når solen skinner, men det varer liksom så lite. Håper du får sol som du kan kose deg i garasjeveggen din, der ser det veldig koselig ut. klem fra meg.

Sylvia sa...

God bedring til deg, da......godt du endelig fikk bekreftet at du virkelig var syk.
Nå bor jeg et stykke fra Mjøsa, der vannet har gått over sine bredder, men jeg føler med dem som bor der, for jeg bodde der i 95 da forrige storflom herjet. Ikke nok med det, men jeg bodde rett ved siden av Mjøsa, og så naboenes hus stå i vann, uff.
Her har det vært nydelig vær i helgen, kanskje litt mye vind, men jeg bare kler på meg, jeg.
Jøss, for sokkestrikking, da!!! Heldigvis har jeg en venninne som strikker til meg når hun ser jeg har hull på sokkene.....ja, for jeg hater jo sokkestrikking.
Bli bra igjen. Klem

Tovepia sa...

Sannelig godt du har fått medisin,da, for du kan jo ikke gå rundt med hodet fullt!!
Herlige sokker, her har du blitt rå! Har du vært på bloggen Meisebo?..kanskje den "verste" sokkestrikkeren her inne:O))
Vi har nærmest regnet bort i pinsa, så jeg er redd jeg får svømmehud mellom tærne hvis dette været ikke gir seg:O)
God bedring til deg!! Klemmings;)

Petrinetrollmor sa...

Hei min kjære bloggevenn :) Håper du kommer deg til igjen raskt som berre det !!

Du lager strikker så masse fint og eg blir så kjempeinspirer etter turane inn på sida di. Eg er her stadig vekk:))

Solkroken din er skikkelig koselig, nå mangler du berre ei lita sol, så blir du nok raskt kjekk igjen:)

Eg er totalt hekta på Yorkshire-gjengen frå last of the summer wine, eg trur eg allereie er blitt ein av dei !! Tenk å kunne ha ein av desse hattane !! hihi :)

klem og god bedring med bassiluskane

Muffin sa...

Bloggsmitte. Det er det du har, jeg har smittet deg med verdens mest langvarige forkjølelse. Godt at iallfall en av oss har varme (og vakre) ullsokker å kurere med! Men alt regnet da, både hos dere og her på østlandet, det skulle vel egentlig vært her antar jeg. Nesten så jeg får dårlig samvittighet midt oppi alt solskinnet. Ha det fint!!

Elisabeth sa...

Så koselig garasjevegg! Og en liten inspirasjon med bordet, jeg ønsker meg et utearbeidsbord.

Begge sokkene ser fine ut! Men så har jeg aldri strikken et sokk i hele mitt liv. Mønster er litt skremmende også. Kanskje jeg bare må hoppe i det - med begge beina?

karin sa...

Du altså!! Du er kjempeflink! Jeg må få høre mer om sokkegarnet som du bruker! Det ser så fantastisk flott ut, har aldri strikket en sokk fra tåa og opp, så da spørs det altså;)
Ang alt regnet på en gang,- det fikk vi, eller det var det jeg trodde...inntil det begynte i dag igjen...Jeg er helt antistrikking for tiden jeg, da blir det heller ingen blogging, men kanskje jeg kommer sterkere tilbake når det lakker og lir mot høst.. Ha fine dager:o)

ANNEPÅLANDET sa...

Ja, her har alt regnet kommet på en gang, og vi er jo ikke så vant til det som der hos deg, så nå er det krise her. I dag har til og med Mjøsa flommet over, og da snakker vi jo om ganske mye vann. Er veldig glad for at jeg bor på toppen av et fjell akkurat nå...

Takk for tilbudet om kjøp av trebein, men det jeg er på utkikk etter er et godt gammaldags trebein, et sånt som "kara" hadde da jeg var liten, som de spente av seg da de satte seg ned etter en lang arbeidsdag og før de tok den første mureren, vettu, et sånt med skinnreimer og alt på. Et ANTIKT trebein altså. Fins det mer? Eller gikk de som var i graven med gamlegutta?

Marlene-sokkene har jeg planer om å strikke også (sammen med ca 200 andre sokker på strikkelista). Dine ble kjempefine! Og sånn flaks at bena dine ble like lange til slutt - det er liksom greiest sånn.

Håper penicilinen virker som den skal og at du blir frisk og fin igjen - ha en riktig fin uke!

Sidselsidserk sa...

Du er rå på sokker Ruth:-) flott mønster og så bra at begge passet til slutt.
Det så koselig ut ved garasjen din så nå er det vel bare å vente på sola og varmen.
Her der det sånn av og på med været - flom i store deler av landet, men håper det meste gir seg snart. Ikke hyggelig for dem som blir berørt.
Ønsker deg god bedring og ei fortsatt finfin uke

Sissel sa...

Nydelige sokker du har strikket:) Og masse god bedring, fint å finne ut av hva det er, kjedelig å gå rundt å være dårlig.

Anne N. sa...

For en superflott garasje og solkrok du har fikset Ruth :O)
Denne veggen er helt herlig!!
Du får nok sol snart, her i Tromsø har det vart så lenge med varmebølge og sol at jeg er solbrent for lenge siden - klager IKKE - loooove it!!!
Stor klem, Anne:)

Marion sa...

Hei! Du får strikket så mye fiiint altså! Tror jeg må bestille et par sokker til deg snart;)
Her kommer og går sommeren så om hverandre så kan ikke si at det er fullt sommer ennå nei;)
Håper solen skinner på deg snart!
Klem

Torhild Reidardatter sa...

Jeg liker også Cookie A sokker, men ikke prøvet Marlene. Monkey og Pomatomus ( som hellre ikke er vanskelige å strikke )
Koselig krok ved garagen. Morgensol eller aftensol??