lørdag 29. november 2008

Dilla på

ull. Er nok en smule garnoman ja. Jeg tror fullt og fast at mohair og silke gjør dagene lysere og at merinoull kurerer stress. Jeg blir rett og slett snill av garn. Og det kunne jo vært så mye verre. Jeg kunne jo ha vært hekta på latex for eksempel. Gått på butikken her iført gummidrakt og hundehalsbånd og fått pisker og kjettinger i posten. Så jeg syns DH burde være glad til. Latex blir jo så kaldt om vinteren også og jeg ville være konstant forkjølt, fått lungebetennelser og gudene vet hva. Jeg syns virkelig han har mye å være takknemmelig for. Og det drypper som kjent på klokkerne også, når presten strikker, mener jeg. Eller noe sånt.

Det lå en lapp på dørmatta i morges. "Pakke forsøkt levert, ingen hjemme, så levert til nr. 21" Jeg var hjemme, men til og med hjemmeværende må jo i dusjen av og til.

Jeg fikk litt panikk da jeg så adressen. Vi har nemlig en Slem Nabo. Og han bor i nr. 21. Nå er han vel kanskje ikke så slem, egentlig, men han har et "bitte lite problem" (les; DIGERT) med alkohol og da får han ofte for seg at han skal slå ihjel de aller fleste så jeg unngår ham som best jeg kan. Det skar seg fullstendig da jeg måtte ringe til politiet en gang for et par år siden og siden da har jeg vært på "slå ihjel-listen" hans. Og denne mannen sittet nå på Lopi-garnet mitt som har kommet helt fra Island. Jeg brakk en negl i ren fortvilelse.

Men så ringte det på døren og der står han, nygredd, med jakke på seg og strålende som en sol. "Pakke til deg" sier han, "jeg skrev under for deg også, jeg. Jeg hører du strikker, så det er vel garn". Jeg ble så forflippet at jeg nesten ba ham inn på kaffe, men jeg fikk summet meg i siste liten. Kanskje jeg har blitt tatt av drapslisten?

Dette skal bli Islender til Barnet, tror jeg. Han og en gjeng venner har det med å dra på camping og gjeterhytte-vandringer midtvinters og da kan jo en sånn genser være ok å ha. Det er ca. 700 gr. Platelopi der også. Og det skal bli til - tja - det vet jeg ikke enda faktisk. Men jeg syntes det hørtes så spennende ut å strikke med uspunnet garn.

Senere på dagen kom postdamen med pakke også. "Jeg har det med parfyme, så jeg skjønner deg ", sa hun. Så det er vel nå bestemt og fastslått at jeg er avhengig. Dette kommer fra Ebay og kostet meg den enorme sum av 15 kroner. Og så er det mohair/ull og veldig blått. Måtte jo kjøpe da.

Hun kom med bok og blader også. Jeg må ha inspirasjon. Jeg endte alikevel opp med å kjøpe mønster på nettet. Jeg har sittet på det grønne kidsilk garnet mitt en stund nå og jeg tror det er nok til å strikke denne.


Dette er ikke meg altså. Jeg kjøpte mønsteret HER

DH lurte på hva som var vitsen med mønsterbøker når jeg alikevel kjøpte mønster på nettet, men mannfolk leser da virkelig bilblader uten å kjøpe alle bilene?

Så langt har jeg kommet. Garnet er nydelig. Aarlan kidsilk. Kid mohair og silke 80/20 på tykkelse med Kidsilk Aura. Men jeg lurer litt på om jeg kommer til å se ut som Kermit the Frog i den? Den er jo veldig grønn da.

Og så har DH lagd knapper til meg. Han ble inspirert av knappene Svigerbroder lagde. Jeg syns de blir skikkelig fine. Nå må jeg bare strikke noe jeg kan bruke dem på.

Ha en fin helg alle!

11 kommentarer:

mimouna sa...

Høres ut som om du er fjernet fra naboens svarteliste ja. Strikk et par sokker til ham, så har du en venn for livet! :o)

Gøy med garnpakker, jeg har fortsatt ikke våget å bestille noe på nettet. Er stygt redd for at det kan utarte seg hvis jeg først begynner, for det er jo så mye fint og mange gode kupp der ute....

Ønsker deg en fortsatt god helg!

mono sa...

Hekta på garn, her, også - så vet åssen du har det... *ler*

Den grønne blir veldig grønn MEN veldig lekker! =)

Og digger knappene!!! *ønske seg*

marit sa...

Garn får man aldri for mye av. Aldri. Gubben samler på gamle vaffeljern og krumkakejern og sånt- sånne gamle som skal brukes på vedovn, vet du- men mener på at det er helt greit."Men kan det virkelig være nødvendig med alt det garnet da???"

Litt skummelt med "slemme" naboer som plutselig står der blide og snille...

DH hadde laget noen flotte knapper til deg! Ellers hadde du veldig mye fint garn...sitter bare og sikler!

Ha ei fortsatt fin helg:-)

Muffin sa...

Man trenger da ingen unnskyldning for å kjøpe garn. Hva skal man ellers strikke med, spaghetti? Jeg bare spør. Så flink en husband du har da, tenk å lage knapper til deg, de var virkelig flotte! Kanskje han synes at du ikke har råd til kjøpeknapper når du har kjøpt alt det garnet?
Og onde naboer skal man passe seg for. Jeg har også en ond nabo, nemlig elgen. Hilsen Berømtheten i Bodø.

shygirl sa...

Heisann! :-)
Hehe, han naboen din hørtes litt tvilsom ut, kanskje han tenkte han fikk noe hjemmestrikket til jul hvis han var snill å levere pakken til deg. *ler*
Skjønner veldig godt at den garnkjøpestoppen ikke holdt helt, har visst litt (okeida, en deeel) problemer med det samme selv. Skjønner ikke hva som får fingrene min til plutselig bare å ha trykket "buy now" eller noe slikt, får liksom bare en invoice i eposten min og er pokka nødt til å betale. Hehe :-)
Synes du har strikket utrolig mye i det siste, falt veldig for den grønne faerytale tunikaen og muffinvottene! Kjempefine og ikke minst flotte farger.
Så heldig du er som får slike søte håndlagede knapper, da. Du vel iallefall helt sikkert at det ikke er noen som har de samme. :-))
Her er det for øyeblikket litt pause i oppussingen for i går feiret vi lillegutts bursdag og så er det en del annet som skjer i helgen som juleverksted og julegateåpning. Man må jo kose seg og slappe av litt også. :-)

Ønsker deg en fortsatt fin helg.

Monica sa...

Tusen tusen takk for ein kjempehyggeleg kommentar i bloggen min! :)

Desiree sa...

Så herlige garnpakker du får! Skjønner godt at du har dilla :) Mulig at naboen har tatt deg av lista nå ja ;) Kanskje han og hr en forkjærlighet til garn :)

Holder selv på å strikke flere par med votter som jeg tover etterpå, med pusekant på. Mine første og jeg har ikke prøvd å tove de enda, så jeg håper de blir ok.

Ha en riktig fin førjul!

Klem fra Desiree

Sylvia sa...

I dag har jeg spurt deg om noe, i all offentlighet, i bloggen min!! Men slapp av, det er ikke farlig!

Garnhekta, ja!!! me too!!!! DU, du må strikke noe til han der killer-nabo`n, vettu. Et par sokker hadde han blitt glad for, det er jeg sikker på!!!!

Lopi garn er bare herlig!!!!! 700 g platu lopi. Da er det bare å strikke Islendere, som den min, feks. Først en vest, så en genser, helt genialt! Holder jo på med en gedigen genser til gubben i det garnet nå, jeg, blandt alle luene å sånnt.......Og ryker garnet, er det bare å skjøte det sammen igjen med fingrene. Ikkeno krise!

Beyla sa...

DET ER JO DIREKTE UFINT! mannfolkan må jo fatte de ikke kan komme og bestille midt i julestria! *sår i fingrene* Strikket ferdig svigerbror sitt, blånisselua til nevø, gaven til Laila, gaven til svigersøssa og nå blir det faken ikke mer strikking idag. er det rart man bare hekler i januar sier nå jeg... *sukk*
Og ennå har ikke søssa sendt meg målene til minstenevøen, så presto changoen ligger halvferdig, og jeg aner ikke om den passer engang! lukter du stresset helt til Skottland..?

Monica sa...

Utfording til deg i bloggen min!

sipusa sa...

Jammen har du fått oppdatert deg siden sist jeg var innom, men nå er jeg oppdatert på deg:-)

Flott med masse nytt garn da! Men vet du hva? For tiden har jeg faktisk ikke lyst på noe garn:-o

Derimot har jeg kjempelyst til å lage et fantastisk mønster i to farger til ei jakke, men jeg får det ikke til.....inni hodet mitt er det litt sånn vagt idégreie om hvordan den skal se ut, men når jeg setter meg med rutepapir og skal fikse trikse tegne så går det helt i stå....:-( dessuten fant jeg ut at jeg ikke aner hvordan man lager heldekkende mønster når man har raglan - og jeg nekter sy på ermer, det får da være grenser;-)

nei, jeg får ta en stor kopp kakao (eller helst få min kjære til å dra å kjøpe sjokolade, enda jeg hadde tenkt å klare meg uten i dag...) og så vente og se om mønsteret kommer rekende på en fjøl, eller seilende ned fra himmelen med snøen:-P

Du får ha lykke til med strikkeriene dine!