onsdag 7. juli 2010

Hiya

- det sier man her når man treffes - det er ikke like fint som Bonsjour syns jeg, men det holder vel.

Det har vært skikkelig guffent vær hele siste uken. Rokk og regn og kaldt.  Det ble en nedtur etter alt det fine ferieværet vi hadde.



Og så fikk jeg en smule fnatt - ute hang det svarte skyer helt nede på bakken nesten og det var mørkt inne i huset hele dagen.  Vinduene er så små her, det er ikke mye lys vi får inn uansett.  Vi har svarte bjelker i taket, det er gjerne det i disse gamle husene. Lavt under taket er det også. Dermed satt jeg i gang med å male alle bjelkene hvite. Det er det jeg har holdt på med de siste dagene.

Nå står de så flott til orkideene mine som blomstrer av all kraft i tussmørket.

Om kveldene har jeg strikket.
Europa  heter dette sjalet.  Det er å få kjøpt på Ravelry og er designet av Kieran Foley.

Dette var tungt  å strikke.  Det skulle strikkes på p. 2,5mm, men jeg gikk opp en pinnestørrelse og strikket på 3,5mm.  Og det ble kjempestort.  Garnet er tynn  Geelong lammeull og det gikk med 130g.

Den bølgete blonden er "ekte" blonde og strikkes på begge sider. "kast, tre vridd vrang sammen kast" osv  er ikke morsomt. Det er umorsomt.    Og så alle nuppene da selvfølgelig. Men det løser jeg med å bruke heklekrok.  Å strikke 7 eller 9 masker sammen er noe vræl.

Jeg har funnet ut at den beste metoden for å få en løs nok kant når man kaster av er den følgende;

Strikk 1 m
Strikk neste maske og før begge maskene tilbake til venstre pinne.
Strikk de 2 maskene sammen.
Da har man 1 maske på høyre pinne.  Strikk neste maske og før de 2 tilbake på venstre pinne.  Osv.

Jeg strikket et "skjerf" også. På den enkleste mulige måten - som motvekt.


Siden jeg syns det er så uhyggelig kjedelig å strikke skjerf - strikket jeg det som sjal.
Begynner øverst med 9 masker.  Og så i steden for å øke 2 masker ved midtmasken  og 2 masker ved hver side  så øker jeg 2 masker ved hver side på hver andre omgang i steden for.  Da blir det langt og smalt. 

Garnet er Manos del Urugay Lace.  Baby alpakka, silke og kasjmir - helt utrolig deilig.  Og hele skjerfet tok mindre enn 50 g. Og det inkluderer duskene.

Selve mønsteret er bare rader med Drop Stitch og hele greia er strikket i rillestrikk.  Enklere blir det knapt.  


Den Slemme Naboen  har kjøpt seg nye klær!!  Han løper rundt her med knall turkis skjorte og veldig nye, veldig hvite joggesko. Han har til og med klippet håret hos frisør.  Venligvis går han opp til Mad. Hun er landsbyens klipper. Hun barberer hodet ditt for 1 pund.   Men nå har han altså gått til frisør.

Herbalisten kom styrtende over her om dagen. Han visket så høyt at jeg er sikker på at rypene oppe på heia fikk angst.   "Han har fått seg DAME!"

Ingen har sett henne og hvor opplysningene stammer fra vet jeg ikke. Men det kunne jo forklare en hel del. Bl.a. hvorfor han kastet ut senga si for en stund siden. Han har uhederlige  intensjoner. Eller - kanskje ikke.  Jeg så aldri at han skaffet seg en ny.  Kjære vene.

Da jeg fortalte det det til DH ble han helt lamslått.  "Hva slags dame vil være sammen med ham?" spekulerte han. "Tennene ruller jo rundt i hodet på ham når han snakker".   Jeg spurte DH om han syntes at det verste med DSN er et dårlig tilpasset gebiss, men han var for sjokkert til å svare.

Så nå får vi se da - om det er sant og hva slags dame det er.  For det lurer jeg på også.





30 kommentarer:

AnitaK sa...

Så kjekt at naboen evt har fått seg dame, kanskje det er det som skal til for å bli den snille naboen??

Avfellingen din er vel kanskje det som kalles russian cast off?? Ikke det at jeg har sånn peiling, men en vakker dag skal jeg slå til med noen lekre sjal jeg også :) Ditt sjal var bare nyyydelig!!! Klem

Ati sa...

Jeg elsker sjalet ditt. Det var kanskje ikke morsomt å strikke men det ser deilig kvinnelig ut. Ekte blonder! Her er det også kaldt! Og grå! Grønsakene i hagen vokser nesten ikke! Jordbær blir ganske liten og grønn!!
Det blir spennende å se hvordan det går videre med kjærligheten av DSN.
:-D

malla-b sa...

Kjempeflott sjal du har laga. Alltid kjempekoseleg å lese bloggen din. Dersom det er ei trøyst så er det ikkje berre dere som har styggeveir. Her på vestlandet har hauststormane slått til for fult

Mormor sa...

Mulig det var noe ”vræl” å strikke det sjalet ditt, men du verden så nydelig det var.
Jeg følger spent med på fortsettelsen om ”Den Slemme Naboen” kanskje han kan bli litt mer folkelig etter hvert :-)

Anne N. sa...

Det der er det fineste sjalet jeg noen gang har sett!! Og tilogmed hjemmestrikket, helt nydelig!!

DSN blir kanskje kjekkere å ha som nabo nå, da han har fått kjæreste, hoho:) Gleder meg til å høre resten, når du har tatt damen i øyesyn!
Ha en fin dag.
Klem, Anne:)

Unknown sa...

Du for et fint sjal du har strikket. Jeg synes de blir mer og mer avansert de sjalene du strikker.Det regner her og. Jeg har vært ute å shoppet for tusener av kroner liksom for å erstatte det dårlige humøret pga. været. :))

Maj sa...

Å hildrande du, det var et nydelig sjal!!!
Nupper og blonder og tynt garn og allting!
Jeg er stum av beundring.

elle-melle sa...

Det var virkelig et flott sjal! jeg beundrer deg som har tålmodighet med så kompliserte strikkerier:) Det hadde jeg aldri fått til!
Tenk at han har fått seg dame:)) Jeg gleder meg til å høre hva som skjer videre der i gården.
Det høres ut som dere har hatt en fin ferietur og de grønne pulsvantene var nydelige.

♥ Gamleheksa ♥ sa...

Det sjalet var verdt litt træl :) Flott altså. Skjerfet også.

Du får strikke noe fjongt som står i stil med skjorte og joggesko til DSN, så skal du se at dametekket tar helt overhånd. Jeg vet forresten ikke hvordan man strikker gebis-tilpasning, men finner du ut av det, så hadde det vært morsomt å se ;)

Moan sa...

Og dermed er dette sjalet ute av verden for min del. Ikke at det noen sinne har vært det, men takk for advarselen :-)
Håper alt går vel med DSN, med hedelige eller uhederlige hensikter! ;-)

Beyla sa...

så herlig - kjente at jeg ble så nysgjerrig på DSN damen at aiii! er det mulig med paparazziovervåkning? kamuflere deg med et kamera bak en busk? koble et actionkamera på pusifer? eller vent..... actionkamera...njet. nei nei nei nei!

Stubbetufsa sa...

Hehe! Du og de naboene dine!
Det burde bli bok av alle historiene om dem! Men det spørs om du selger nok til å betale erstatning til naboene, for å ha ødelagt deres gode navn og rykte...?
Klem!
PS: Jeg holder på med ei lita veske av det banangarnet jeg fikk av deg...

Miss.Møllebo sa...

Synd med det dårlige vejr, det er meget fint her, faktisk for fint til at ligge i sit soverum hele dagen, men det gør jeg på grund af alt der er inden for rækkevide, Tv, Telefon, bøger, strikketøj og piller, pu ha, dem er jeg inte gode venner med, men de er nødvendige for det gør ondt at få kunstigt knæ.
Ruth hvor er det et yndigt sjal, navnlig mellemborten med den bugtede blomsterranke er så flot.
Ved du hvad jeg pusler med? Bogomslag med et broderet juletræ, små små bitte sting.
Ja detkan blive spændende med naboen, det er jo nok ikke en hyggetante hvis der er en dame. Hav det godt.

Anonym sa...

For et nydelig sjal!! Det må ha vært vel verdt alt arbeidet og alle de 400 maskene som skulle strikkes sammen :)

Jeg elsker å lese om hverdagslivet ditt, men tror ikke at jeg er veeeldig lei meg for at jeg ikke bor på den skotske landsbygden ;-)

Nei, å avlyse Frankriketur for å dra til Woolfest er vel i overkant av hva de fleste ektemenn ville likt ;-) Vi bestemte oss faktisk allerede i fjor for å dra på Woolfest i år, så det går veldig fint å vente et år ;-)

Jeg kjøpte dessverre bare et enslig nøste med Wensleydalegarn (bevisstløs i jerningsøyeblikket), og det angrer jeg litt på nå. Men jeg får prøve å få det til å rekke til noe fint...

Torhild sa...

Lekkert sjal!! For en tålmodighet; jeg er mektig imponert. Gleder meg til nest oppdatering vedr "dame"! Men det må nok vente da jeg er på tur til Nice. Ha en god helg. Hilsen fra Torhild, Lisse (NL)

Tovepia sa...

Jeg ler alltid mot slutten når dine nabohistorier kommer:D Du skal sannelig se det kommer en slem nabofrue inn:)
Nydelig sjal, men det ser for arbeidsomt ut for meg. Har begynt på mitt Multnomah-sjal,men er kommet til feather and fan, da ble det pause;)
Skjerfet ditt var flott!
Kos deg i landsbyen, du skulle vært her hvor sola og varmen har slått seg til....kun en haglskur idag;) Klem fra meg;)

Litt om alt sa...

Det sjalet er det lekreste jeg har sett! Forstår at det var noe grøssalt med jobb, men fy rakkern så lekkert!!!!

DSN med dame?? Gleder meg vilt og uhemmet til at du skal være papparazzi og oppdatere oss etterhvert ;)

Idag ligger skyene like tungt her som hos deg, og det ER tungt. Håper det snur snart

Stor klem

Margrethe sa...

Flott sjal. Og jeg henger meg på at jeg venter på oppdatering om damen :)

Utfordring til deg i bloggen min :)

Merete sa...

Jeg forstår meg ikke på sjal (jobben bak), men at det var lekkert kan jeg skrive under på! Får inderlig håpe det er en kjærlighetshistorie i emning i nabolaget ditt, det ville vært herlig underholdning for oss her i Norge. Det skulle han ha visst! Hahahaha... :D Mine foreldre skal til Skottland på søndag de! I redsel for at reisebyråene bare skal ha vist dem solskinnsbilder, har jeg fortalt om både midge og tunge skylag... Spent på å høre hva de synes. ;-)

LivM sa...

Sjalet ditt er jo utrolig lekkert. Men det med knupper eller bobler eller hva det heter er noe herk å strikke. Så jeg skjønner at du ble lei. Resultatet er jo nydelig. Flott skjerf/sjal også , og det må jo være bløtt og fint med garnet du har brukt. Det stemmer at det ligner på mitt!
Er spent på fortsettelsen på historien om DSN!

Muffin sa...

Jeg er uhyre spent på den dama, gleder meg til neste kapitel! Dette er jo mye mer engasjerende enn hvilken som helst såpeserie :) Og for noen fantastiske strikkerier du har produsert, det ble rett og slett lekkert! Umorsomme og vrælete partier i strikkemønstrene kan man godt hoppe over, og hekle i stedet. Der er jeg hjertens enig med deg. Ha en fin helg!!

Petrinetrollmor sa...

Hei igjen ! Du så flott Europa-sjal du har strikka ! Virkelig flott. Været her har vore svært skiftane og kaldt, men eg har verdens mjukaste og varmaste og finaste sjal å hive rundt skuldrane, og mykje har det blitt brukt sjølv om det er Juli månad. Eg er blitt så inspirert av deg og sjala dine at eg må berre prøve meg. Likte godt det andre sjalet ditt også. Det er eit overkommelig sjal å strikke midt blandt sommergjestane.

Du verden så spennande det er med den naboen din. Sjølv har eg ein "raring" (ikkje vondt meint, men mykje sant) sit for det meste i viduet sitt og følger med oss. Gir vi oss tilkjenne forsvinner han frå viduet, men han kjem tilbake. Ganske nyskjerring.

Frisør, nye klær og sko ! Det bare må vere Dame det. Dette blir riktig så spennande å følge med på.

Ha en riktig fin fredag. Vi reiser i Fiksdalen og maler videre på min kjære paviljong. Det blir snart innviing med kanelboller og saft !! Kanskje eg kan lokke ut naboen !!

Vibekes lille ullne sa...

Følger også med på oppdatering om naboen!

Utrolig nydelig sjal du har produsert. Lurer litt på hvor du får tak i disse turbostrikkepinnene dine, for du tryller jo fram det ene lekre sjalet etter det andre i hurtig tempo. Selv har jeg visst bare sosepinner for tiden, for jeg starter på det ene sjalet etter det andre for å miste lysten og rekke opp igjen! Må visst lete etter noen andre pinner!

Ha en fin helg! :)

Viola sa...

Hiya!! ;)
Nydelige orkideer, det må jeg bare få sagt først! :) At du klaer å strikke så mye på så små pinner, det betyr bare at du er flink. Jeg har aldri vært uvenn med tall, men når tall i kombinasjon strikkeoppskrifter, da er det et eller annet som skjer.. med meg.. jeg klarer ikke å TENKE!! Skjønner ikke hvorfor..! Det er som om tallene surrer seg fast og bak maskene.. Ler.. ;) For der er jeg ikke flink! Prøver å tenke og tenke, hva det er du skriver, og skulle så mye ha ønsket, at jeg kunne strikke ferdig bare ett sjal!!men nei.. akk.. :/ :)
Men de naboene, hehe.. der er jeg med.. :) Like morsomt for hver gang! Gleder meg til neste episode! Takk for at du fikk meg til å le, jeg trengte det. Og du- hvite bjelker i taket ble sikkert fint! Og det fikk meg til å tenke på sangen "Grevling i taket.." Kanskje hun henger i taket, dama? hehe.. (Nei huff..)
Klem fra meg! :)

Odins lille hjørne sa...

Så spennende med naboen!! hehe
Du strikker de vakreste sjal, på null komma niks!!! Sitter enda med min strikking.. hehe.. liker å strikke ( spesielt nå med nye pinner..) men det går ikke raskt.. hehe...
klem fra odin!!

Nitus sa...

Sjalet ditt ble kjempefint.
Her ligger det mye arbeid bak men ressultatet ble jo helt nydelig.
Håper solen er kommet tilbake til deg nå og at du har en trivelig sommer.

Tove sa...

Jeg foretrekker Hiya fremfor Bonjour any time! Men det har vel med min lille forkjærlighet for skotter og alt skotsk å gjøre etter studier i Edinburgh. *sukker og lengter tilbake*
Har aldri vært innom bloggen din før, men nå har jeg lest meg langt tilbake i tid. Utrolig mye flott håndarbeid og mye flotte bilder. For ikke å snakke om at jeg liker veldig godt skrivemåten din. Her kommer jeg tilbake!!!!

Anita Tørmoen sa...

Koselig blogg som jeg gjerne vil følge:)

Sylvia sa...

Så bra for naboen at han har fått seg dame! Du får holde oss underettet!
Lekkert sjal du har strikket da!!!! Ser at du også er i sjalmodus for tiden. Vi får jo aldri nok!!

sipusa sa...

vil bare få sagt at det der sjalet er like lekkert i virkeligheten minst som på bildet:-)

har også fått sett ryggen til den slemme naboen, og et lite glimt. Er ikke mye jeg fikk ut av det altså;-)