lørdag 21. januar 2012

Her er jeg


 Jeg har fÃ¥tt et par emailer fra hyggelige bloggvenner som lurer litt pÃ¥ hvor jeg har blitt av.   Jeg er fortsatt i Skottland og jeg er fortsatt uten PC.  NÃ¥ har jeg kjøpt et tastatur til iPaden min, men det er som Ã¥ koke mat pÃ¥ de derre dukkestuekomfyrene vi hadde i gamle dager. Den gangen  leketøyet til smÃ¥piker skulle lære oss Ã¥ bli flinke og fornøyde husmødre.  Det fungerte aldri pÃ¥ meg.   Og jeg tror ikke dette tastaturet kommer til Ã¥ gjøre meg til en stor forfatter heller. Guri noe sÃ¥ knotete.

Hvor skal jeg begynne?

Litt bakgrunnshistorie kanskje.  NÃ¥r det settes i gang store prosjekt, hovedsakelig innen oljeindustrien sÃ¥ leies det inn konsulenter for bestemte tidsrom. DH er en sÃ¥nn konsulent.  Det er agenter som blir kontaktet av arbeidsgivere og som har lister over konsulenter. De ordner da med intervju, papirarbeide, billetter etc etc og er bindeleddet mellom arbeidsgiver og konsulent.  

     Den agenten som arrangerte jobben i Stavanger var skrekkelig treig.   Intervjuet hadde funnet sted i november alt og hun fikk aldri gjort seg ferdig.  Til et par dager før jul.  Putselig mÃ¥tte alt gjøres pÃ¥ en gang og biletter og hotell fikk vi beskjed om Ã¥ skaffe selv.   Det var uhyggelig mye som mÃ¥tte gjøres og det var ikke enkelt, alle hadde jo juleferie.    Vi dro opp til Aberdeen for Ã¥ tømme leiligheten der.  DH som er avhengig av hjemmedialyse mÃ¥tte orden opp med sykehuset her og kontakte sykehuset i Norge, i det hele tatt sÃ¥ var det full fart.   Vi fant ingen som kunne transportere møblene for oss midt i jula og det endte med at vi donerte alt til en Charity.   Vi pakket og vasket og ryddet og satt i timesvis i telefonen og prøvde Ã¥ fÃ¥ fatt i folk.  Onsdagen var vi ferdige og gikk ut for Ã¥ spise.  

Da vi kom hjem utpÃ¥ kvelden lÃ¥ det en mail fra agenten pÃ¥ PCn.     To linjer.    `Pga av sikkerhetshensyn kan vi ikke lengre tilby stillingen og trekker kontrakten tilbake`

Hva vi følte akkurat da tror jeg ikke jeg er i stand til Ã¥ beskrive. Agenten var ikke Ã¥ fÃ¥ tak i heller, hun hadde reist pÃ¥ ferie.  Neste morgen kjørte vi hjemover, slitne og fullstendig utblÃ¥ste og slÃ¥tt ut.
Jeg satt og hisset meg opp faktisk. DH var overbevist over at det var helsesituasjonen hans som hadde fÃ¥tt dem til Ã¥ trekke seg, men den hadde de blitt opplyst om allerede i november.  Man kan da ikke komme med sÃ¥nt 4 dager før han skulle begynne i jobben?

Jjg klarte Ã¥ finne et telefonnr. til arbeidsgiveren og fikk DH til Ã¥ ringe dem direkte for Ã¥ utbe seg en forklaring.  
Der hadde de fÃ¥tt en like kort email fra agenten som sa at DH var for syk til Ã¥ komme. !!!!!????     De skjønte ingenting av noe som helst de heller.  To andre som ogsÃ¥ skulle begynne Ã¥ jobbe hadde ogsÃ¥ forsvunnet fra radaren.  

For Ã¥ gjøre en lang historie litt kortere.   I løpet av en kort tlf. samtale ble alt ordnet og DH fikk beskjed om Ã¥ komme som planlagt.  Han dro 3, jan.  Den dagen var det full orkan her og jeg fikk for meg at værgudene var etter oss igjen.  Men det gikk bra det med.

Jeg ble igjen her for Ã¥ ordne med saker og ting.  Men jeg ble litt skrøpelig faktisk.  Betennelser i muskler  og ledd, magedillogdall og tull og tøys.  Jeg ble en smule satt ut en stund for Ã¥ si det sÃ¥nn.  Men nuh gÃ¥r alt meget bedre.  Helt pÃ¥ sant.

 
  
Jeg har strikket masse.   Dette strikket jeg i en miniKAL sammen med Liv M.   Det er strikket i Kauni Effektgarn og pÃ¥ rundpinne. Jeg syns jo ogsÃ¥ at det ser fantastisk ut, men jeg syns det ble sÃ¥ stivt og kløete at jeg aldri kunne tenke meg det.  Gletting rÃ¥det meg til Ã¥ vaske det i maskinen pÃ¥ 40 grader ullvask og det fungerte faktisk.  Det ble mye mykere.  

Vi fant leilighet via Finn.no.   Det var mange nydelige leiligheter, men kun en med badekar og som ikke hadde noe i mot katter.  SÃ¥ den tok vi.   Den er malt gul og det var orange dolokk pÃ¥ badet.  Kan man leve med det tro?   
Pusifer har fÃ¥tt sprøyter og pass og nytt bur som man kan fly i.  Billetter er  bestilt og den 27 februar burde jeg befinne meg i Norge.   

Det gleder jeg meg til.



I blog with BE Write

18 kommentarer:

Mourie sa...

Hvordan går det med dere etter flyttinga? Venter spent på oppdateringer, det er så koselig å lese bloggen din!

Strikkebesta sa...

Velkommen i bloggeverda igjen!
Oj, det stormar rundt dykk, på mange måtar, kan ein seie:)
Så utruleg å bli avfeia på den måten av eit seriøst kompani, bra at du tok fatt i saka og fekk ordna opp! Håper du får gode dagar no denne månaden du har igjen før du blir norsk for ein periode, og at det kan skje noko i nabolaget som er verdt å rapportere om:) Nydelege fargar i sjalet du har strikka! Ønskjer deg ei god helg.

Gørill sa...

Det var godt å høre at alt står til liv!!! Man skulløe nesten ikke tro at sånt som dere nå har opplevd går an!
Får bare si velkommen til gamlelandet når den tid kommer! Fantastisk og fargerikt sjal du har strikket!

Odins lille hjørne sa...

Godt å høre at det ordna seg!!! Skull nesten tro ho agenten hadde blitt forbanna selskapet sitt og så latt det gå ut over kundene sine... Man gjør ikke slikt!!!!!!!!!!!
Skjønne godt du ble syk !!! Jeg har og en gang hatt et sjokk slik at jeg først ble lynende forbanna og etter at ting hadde ordna segog jeg kunne slappe av, ble jeg syk... Tåle enda ikke synet på den personen... Lang sint jeg... Næææ..hehe
Nå må du bare senke skuldrene å bli orntlig frisk igjen!!!
Klem fra Odin

wigdis sa...

Det var litt av en behandling dere har fått, godt at DH tok den telefonen da. Slikt går bare ikke an!!
Skjønner nå at du ikke har hatt tid og overskudd til å blogge, men håper at du føler deg litt bedre nå.
Så flott at dere har fått leilighet og at også Pusifer er klar for flytting. Du får prøve å ta det litt med ro nå fremover, slik at du blir helt i form igjen.
Ha en fin uke videre
Klem

Trultemor sa...

Godt å sjå deg igjen:)
Huttesegtu om han ikkje skulle få jobben etter alt det styret. Godt at det ordna seg.
Velkommen te Norge og Vestlandet om ca 1mnd:)

Torhild sa...

Så godt at du fant tlf nr og fikk ordnet opp! Hallo! Sier jeg bare. Der er Mennesker der er altfor ukompetente. Så godt at alt ordner seg og velkommen til Norge. Kauni garnet skal vaskes for å bli mykt ; )

Spinster Beth sa...

That shawl is amazing ... did you knit it?

ANNEPÃ…LANDET sa...

Du godeste, må si jeg føler med dere, Ruth. Man kan forstå hvorfor mange foretrekker en fast jobb i staten...

Men så bra at alt ser ut til å gå i orden! Orange do-lokk kan man bytte ut. Håper du får slappet av litt nå og samlet krefter til flytinga.

Og sjalet ser aldeles nydlig ut! Hva du får til!

Ha det godt!

mormonsen sa...

Godt nyttår til deg! Ja, det må jeg si, her var det mye nyheter. Og så kjempebra at det ordnet seg med jobben og med flytting og hele pakka.:) Dvs. jeg får vel ønske deg lykke til med flyttinga, det er jo litt av en prosess, det også. Og velkommen til Norge. Jeg håper virkelig ikke at ditt nye Stavangerliv vil bli så travelt at du ikke får tid til å blogg lengre. Du vet jo at den har en stor fan-klubb :)
Klem

Petrinetrollmor sa...

Hei, der var du jo !!! Så kjekt å høre frå deg sjølv om ikkje alt var like koselig å lese.

Godt, godt at alt gikk godt.

Badekar MÅ ein berre ha, og så ein god komfyr :)) Håper du får ei fin tid i Norge igjen!!

Og så håper eg at du får tid til å skrive og legge ut bilder av det du strikker og lager her på bloggen din.

Lykke til vidare og ta godt vare !

klem

KariL sa...

Jeg er helt paff. Det var litt av en historie og jeg føler virkelig med dere. Nå håper jeg resten av flyttingen og alt som følger med, går greit. Stavanger har sikkert mye å by på. Ønsker deg lykke til. Gi en lyd når det måtte passe. Nå har jeg tatt frem symaskinen igjen.

KariLklem:)

Marion sa...

Huff for noe styr!
Håper dere får roet ned nå og koser dere i Norge! <3
Masse klemmer

LivM sa...

Det er bare helt utrolig alt sammen. Men du får puste godt ut når du vel er på plass i Norge. Sjalet ditt ble jo lekkert da :-) Jeg må finne frem symaskinen slik at jeg får ferdigstilt mitt også snart. Takk for KAL-samarbeidet.

Klem fra LivM

mimouna sa...

Huff, det var litt av en historie. Bra at det ordnet seg til slutt, men den agenten har jammen en ting eller fem hun bør ha en god forklaring på.

Får ikke se hva du har strikket, er bare røde kryss her i dag.

Lykke til med flyttingen nok en gang, og god helg. :)

karna sa...

Foe en historie, godt det ordnet seg. Det høres enkelt ut i ettertid, skjønner godt at en kunne en rød i topplokket av en sånn håndtering. Nydelig strikk, ble glad av å se det.

Viola sa...

Så mye du har slitt med Ruth, du og dere! :/ Da håper jeg at sola snart skinner din vei, slik at alt blir lyst og lett.. For etter regn, kommer sol..
Håper Pusifer blir bra til dere skal reise! Joda, orange toalettskål går fint, orange er til og med fint, og det er "in" igjen..

Lykke til med alt du skal gjøre, du og dere! Skal tenke på deg, og Pusifer!
Klem! :)

Frk.Badegakk sa...

Herlighet for et styr! Inderlig glad alt gikk i orden, og ønsker deg velkommen til Norge!
Skal krysse alt for skjønne pusifer og!